Nog moe? Deze trucjes werken even goed als een kopje koffie

doorSophie Vereyckenop 11/04/2016

Opstaan, het is zo al geen pretje en op maandagmorgen lijkt het nog eens dubbel zo erg als anders. Betrap jij erop dat je meer geeuwt dan lief voor je is en je de slaap nog uit je ogen wrijft? Dan zouden deze trucjes wel eens kunnen helpen.

Drink meteen na het opstaan een glas lauwwarm water. Wanneer we wakker worden zijn we immers altijd gedehydrateerd, we hebben immers de hele nacht niets gedronken, en dus heeft je lichaam dringend vloeistof nodig om te kunnen functioneren. Zet dus altijd een glas water klaar op je nachtkastje, wedden dat je in geen tijd je bed uit raakt?

Doe de gordijnen niet dicht wanneer je onder de lakens kruipt, maar laat ze open zodat er 's morgens licht naar binnen kan glippen. Nu het al wat vroeger klaar wordt, is de zon je beste vriend om goedgeluimd en klaarwakker aan je dag te beginnen. Wanneer het licht binnensijpelt zal je lichaam stoppen met het aanmaken van melatonine, ook wel het slaaphormoon, waardoor je makkelijker wakker wordt.

Wil je van dat watertje 's ochtends een extra opkikker maken? Doe er dan wat citroensap bij, of pers gewoon zelf een sinaasappel. De geur van citrus zou je immers een boost geven bij het ontwaken. Dat komt omdat citrus onze hersencellen op gang helpt en zo onze alertheid, concentratie en energie verhoogt. Niet dol op de smaak? Even snuffelen aan een beetje essentiƫle olie op basis van citrusvruchten kan ook al helpen.

Of nog beter: maak je partner wakker om het bij jou te doen. Uit een studie van de universiteit van Michigan bleek immers dat wie bij het opstaan bepaalde drukpunten masseert, alerter aan de dag begon. Hoe doe je dat? Simpel: masseer de kruin van je hoofd, het punt tussen je duim en wijsvinger, de plek net onder de knieschijf, de bal van de voet en de achterkant van je nek. Drie minuutjes kneden zou al moeten helpen.

Het mag misschien efficiƫnter lijken om iedere ochtend uit je bed geknald te worden met Rammstein, maar je kiest beter een iets zachtere manier om je ogen te openen. Hoe abrupter het opstaan, hoe meer last je hebt van slaap-inertie, een toestand waarbij we erg groggy zijn en moeilijk kunnen opstaan. Een klok die je geleidelijk aan wakker maakt, is dus een betere optie.