Onze tips voor een betere nachtrust

doorMelanie Goethalsop 24/08/2016

Na een dag zwoegen op kantoor eindelijk onder de lakens kruipen, heerlijk! Maar wat als je de hele nacht ligt te woelen en elk uur van de nacht ziet passeren? Maak je geen zorgen, volg onze tips en je geniet gegarandeerd van acht welverdiende uurtjes rust.

Koop goede kussens
Ga op zoek naar een kussen dat de holte tussen je nek en schouders perfect vult en je ruggengraat - in welke houding je ook slaapt - in positie houdt.

Kies de juiste temperatuur

Je lichaam koelt zichzelf 's nachts af, dus gaan slapen in een te warme kamer is geen goed idee. Een temperatuur tussen 18 en 20°C is perfect.

Geniet overdag van de zon
Natuurlijk zonlicht speelt een belangrijke rol in onze slaapcyclus. Door 's morgens enkele zonnestralen op te vangen stel je die interne klok correct in en dommel je 's avonds makkelijker in.

Drink voldoende
De voordelen van water drinken zijn talrijk, maar let erop wanneer je die glaasjes achterover giet. Te veel drinken net voor het slapengaan staat garant voor een of meerdere nachtelijke toiletbezoeken. En die plasstops komen je slaapritme niet ten goede...

Probeer te mediteren
Na een overvolle dag is het soms moeilijk om je gedachten 's avonds stil te krijgen. Tien minuten bewust de tijd nemen om je hoofd leeg te maken is daarom altijd een goed idee. Apps zoals Headspace en Calm helpen je al een heel eind op weg.

Work it out
Vind je ideale bewegingsroutine en hou je eraan. Of het nu gaat om een 20 minuten durende wandeling tijdens de lunch of een avondlijke fitnesssessie: voldoende sport zorgt ervoor dat jij en je spieren moe zijn als de avond valt.

Creëer een ritueel
Elke dag op hetzelfde moment opstaan en gaan slapen (ja, ook tijdens weekends) stelt je slaapcyclus op punt. Bepaal voor jezelf een vast slaapmoment en neem voldoende rust voor dat aanbreekt: reinig je gezicht, lees een boek of luister naar ontspannende muziek. Ban de laatste uurtjes voor je onder de wol kruipt ook alle blauwe schermen (lees: leg die iPhone opzij).