Tips voor een winter work-out

doorRedactieop 15/12/2008

Laat het koude weer geen excuus zijn om je conditie te verwaarlozen. Je hoeft je er niet voor in de kou of zelfs naar het fitnesscenter te gaan, deze oefeningen doe je gewoon in je eigen huis.

Trappen
Een trap kan wonderen doen je voor je lijn. Leg aan de onderste trede van de trap een fitnessmatje en een paar gewichtjes. Doe vervolgens deze oefeningen, pauzeer tussenin door de trap één keer op en af te lopen:

- 20 squats, hierbij zet je je beide voeten naast elkaar en ga je door je knieën tot deze bijna een hoek van 90 graden maken.

- Pomp 20 keer met je voeten op de eerste trede.

- Zet je linkervoet op de onderste trede, met je rug naar de trap. Met je rechtervoet zet je een stap vooruit terwijl je door knie gaat. Herhaal deze oefening 20 keer en wissel dan af van voet .

- Zet je voeten op de grond en je armen op de eerste trede, laat je dan rustig zakken tot je met je achterwerk bijna op de grond komt. Strek dan opnieuw je armen en herhaal dit 20 keer.

Meditatie
Soms kan stilte en ontspanning net zijn wat je lichaam nodig heeft. Deze technieken helpen stress te controleren en zo werk je ook aan je gewicht. Als je chronisch te veel stress hebt, kamp je ook met meer buikvet.

Plezier
Kies een activiteit dat je leuk vindt en vaak wil doen, het kan ook helpen als je dit samen met je partner of een vriend onderneemt. Dit zorgt er namelijk voor dat je het blijft volhouden. Eens je de vruchten van je inspanningen ziet, zul je jezelf kunnen motiveren.

Ander routine
Het is belangrijk om om de zes weken te veranderen van routine. Zo train je steeds andere spiergroepen. Probeer verstevigende oefeningen te combineren met conditietraining.

Touwtjespringen
Het is wetenschappelijk bewezen dat je door slechts enkele minuten touwtje te springen meer vet verbrandt dan als je 30 minuten loopt. Spring daarom dagelijks een tiental minuten. Heb je geen plaats om touwtje te springen, loop dan snel de trap op en af.

Huishoudelijke taakjes
Poets je huis zo snel mogelijk. Dit verhoogt je hartslag, vergelijkbaar met wanneer je gaat lopen. Probeer ondertussen zoveel mogelijk trappen op en af te lopen en zo weinig mogelijk tussendoor te rusten. (ep)