'Van goede vetten word je slanker, niet dikker'

doorVeerle Maesop 02/02/2016

De laatste decennia kregen we langs alle kanten het advies onze algemene vetinname te reduceren en vooral verzadigd vet links te laten liggen. Ten onrechte, zo blijkt nu, want vet heeft heel wat troeven voor je gezondheid.

In zijn boek 'Weet wat je eet' wijdt de Nederlandse onderzoeksjournalist Daan de Wit een heel hoofdstuk aan die nieuwe inzichten over verzadigd vet. In het februarinummer van Goed Gevoel lees je er alles over. De nieuwe inzichten over vet worden beetje bij beetje ook in bredere kring opgepikt, maar de officiële voedingsaanbevelingen zijn nog niet aan deze nieuwe bevindingen aangepast. 'Laat dat je er vooral niet van weerhouden je eigen gewoontes met betrekking tot vet bij te sturen', adviseert Daan de Wit. 'Het kan je gezondheid en je algemeen welbevinden alleen maar ten goede komen.'

-  Stop niet in je lichaam wat er van nature niet in past - zoals snelle koolhydraten zoals suiker - maar wel wat er wél in hoort - zoals verzadigde vetten uit bijvoorbeeld vis, kokosolie en avocado - dan bouw je jezelf op.

- Kies waar mogelijk voor de volle en vette variant van voeding, zoals volle melk of volle yoghurt, vette vis en bijvoorbeeld avocado. Het verzadigt snel, waardoor je je niet overeet, het geeft energie, is goed voor de lijn en de smaak. Laat al dat magere spul - mager vlees, magere melk en lightproducten - maar iets vaker staan. Het is arm aan voedingsstoffen, plus je krijgt er trek van waardoor je gaat snacken.

- Herstel de balans tussen je omega's 3 en 6. De eerste en simpelste stap is het aanschaffen van een grote pot kokosvet om in te bakken en braden. Wissel het eventueel af met roomboter, ghee, ossenwit of andere gezonde vetten. Ook olijfolie is lekker en gezond, maar die gebruik je beter alleen koud, bijvoorbeeld over je salades, en bij voorkeur zo vers mogelijk.

- Laat transvetten - op het etiket vermeld als gehydrogeneerd vet of plantaardig vet, gedeeltelijk verhard - links liggen.

In de februari-editie van Goed Gevoel lees je nu alles over transvetten, de omegakwestie, calorieën en kokosolie.