Waarom praten sommige mensen in hun slaap?

doorRedactieop 14/12/2016

Het kan nogal schrikken zijn wanneer je bedpartner plots in het midden van de nacht een monoloog begint af te steken. Of misschien ben je zelf een nachelijke babbelkous? Maar hoe komt het eigenlijk dat we praten in onze slaap? En kan je er iets aan doen?

Praten in je slaap is een soort van slaapstoornis die tijdens iedere fase van de slaap kan voorkomen. Het kan de vorm aannemen van een ingewikkelde conversatie of monoloog, maar het kan ook totale nonsens of wat gemompel zijn.

Hoe komt het?
Wanneer iemand praat in zijn slaap, kan dat wijzen op een diepgewortelde slaapstoornis zoals apneu (ademstilstand tijdens de slaap), nachtmerries, REM-slaap stoornissen (wanneer je een droom naspeelt door te bewegen) of sexsomnia (dat spreekt voor zich).

Het kan echter ook voorkomen bij koorts, stress of een tekort aan slaap, als je lijdt aan een depressie of alcohol of drugs gebruikt hebt voor het slapengaan.

Daarnaast wijzen onderzoekers ook op de stoffen glycine en gamma-aminoboterzuur die vrijkomen in onze hersenen om ons lichaam tijdelijk te verlammen 's nachts. Bij de meeste mensen zorgt dat er ook voor dat de stembanden uitgeschakeld worden, maar dat is niet bij iedereen het geval. Daardoor brengen ze dingen naar buiten die in hun hersenen afspelen, meestal onsamenhangende zinnen en woorden.

Zijn er risico's?
Wanneer praten in je slaap ervoor zorgt dat je overdag minder goed functioneert of dat er strubbelingen in relatie optreden, is het aangeraden  om een specialist te raadplegen. Daarnaast kan het ook een tekort aan slaap veroorzaken, iets dat op termijn kan leiden tot hart- en vaatziektes, diabetes en obesitas.

In feite is alles dat iemands slaap verstoort problematisch. Af en toe eens praten in je slaap is uiteraard geen reden om je zorgen te maken, maar als het praten erg luid is en vaker voorkomt kan het een voorbode zijn van een dieperliggende slaapstoornis.

Kan je het behandelen?
Een manier om je praatgrage partner het zwijgen op te leggen, is om goede slaapgewoontes aan te leren. Probeer steeds op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan en streef naar zeven tot negen uren slaap per nacht. Minder alcoholische dranken nuttigen voor het slapengaan kan ook helpen.