Wat een werkdag met je lichaam doet

doorEllen Provoostop 11/12/2015

Tussen de tijd dat je binnenstrompelt en het moment dat je weer naar buiten huppelt, gebeurt er heel wat met je lichaam op kantoor. Van je ogen tot je hart, ontdek waarom het niet verwonderlijk is dat je soms geradbraakt in de zetel moet bekomen van een lange werkdag.

Voor computergebruikers is het belangrijk om regelmatig met je ogen te knipperen, zodat ze niet uitdrogen. Probeer om elke 20 minuten gedurende 20 seconden op een ander punt, liefst in de verte, te focussen. Dat kan hoofdpijn en wazig zicht voorkomen. Het goede nieuws is dat, wanneer je beslist een ander type job uit te voeren, deze symptomen zullen verdwijnen.

Een slechte houding is dodelijk voor je rug. Als je vaak voorovergebogen zit, komt je ruggengraat onder druk te staan en kan je je longen ook niet optimaal gebruiken. En minder zuurstof staat gelijk aan minder concentratie.

Als je vaak storende geluiden van collega's probeert weg te filteren door via een koptelefoon naar je favoriete muziek te luisteren, dan kan je gehoor hieronder gaan lijden. Dat is zeker het geval wanneer je interne oordopjes draagt. Deze verhogen namelijk de geluidsdruk in je oren nog meer.

Je hebt tijdens de werkdag vast en zeker andere zorgen dan het controleren van je bloedsuikerspiegel. Niet alleen wat je als lunch eet, heeft een grote invloed op je alertheid en energieniveau, maar ook wat je onbewust tijdens de werkdag naar binnenspeelt. Denk bijvoorbeeld aan de snoeppot waar je zonder bij na te denken in grabbelt. Dat leidt niet alleen tot gewichtstoename, maar kan ook uitmonden in diabetes type 2 en tandbederf veroorzaken. En op het einde van de dag voel je je futloos door een suikerdip.

Tal van studies hebben al aangetoond dat lang neerzitten hartziekten in de hand werken. Daarnaast kan het ook de bloeddruk en de slechte cholesterol verhogen. Koffieverslaafden vragen ook veel van hun hart, een overdaad aan cafeïne kan hartkloppingen veroorzaken. En als je het kantoor verlaat, is de miserie nog niet gedaan. Lange pendeltrajecten sturen namelijk je bloeddruk en bloedsuikerspiegel de hoogte in.

Je beeldt het je niet in, je wordt echt dommer op kantoor. Typen is namelijk slechter voor je geheugenvorming dan schrijven. Overwerken werd dan weer in verband gebracht met mentale aftakeling en dementie.

Je probeert het waarschijnlijk te compenseren met een stevige sportsessie, een ontspannend bad of een avondje uit met vrienden, maar een zware dag op het werk kan ernstige gevolgen hebben. Zeker als het vaak voorvalt. Denk aan een verhoogd risico op depressie en angsten.