Week van het hart: vrouwen het meest getroffen door cardiovasculaire ziektes

doorSophie Vereyckenop 23/09/2015

Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen in België, nog voor kanker. Ieder jaar sterven er maar liefst 17.000 vrouwen ten gevolge van een cardiovasculaire ziekte. En toch worden deze aandoeningen nog vaak stiefmoederlijk behandeld. Niet verwonderlijk dus dat de Belgische Cardiologische Liga het nodig vond om dit cijfer onder de aandacht te brengen.

Met Week van het Hart wil men cardiovasculaire aandoeningen bij vrouwen op de agenda plaatsen en Belgische vrouwen eraan herinneren dat een screening op risicofactoren geen overbodige luxe is.

Wie hartinfarct zegt, die denkt automatisch aan een verstokte roker van middelbare leeftijd, liefst ook nog met bierbuik. Maar volgens de recente Europese statistieken overlijden vrouwen vaker aan een hartinfarct of hersentrombose dan mannen. Hart- en vaatziekten zijn goed voor maar liefst 52 procent van de overlijdens bij vrouwen (tegenover 42 procent bij mannen), 10 procent onder hen zijn ook nog eens jonger dan 65.

Wanneer loop je risico? Allereerst zijn de risicofactoren bij mannen en vrouwen wel degelijk hetzelfde, zoals hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht, gebrek aan beweging, verhoogde cholesterol, roken en stress. Enkele risicofactoren, waaronder een hoge bloeddruk, diabetes en roken, hebben echter meer impact bij vrouwen dan bij mannen. Zo zorgt diabetes ervoor dat het risico bij vrouwen verdriedubbelt, terwijl het bij mannen 'slechts' verdubbelt. Bovendien komen verschillende van deze risicofactoren steeds vaker samen voor.

Wat kan je zelf doen? Naast de symptomen (pijn in de borst, braken, misselijkheid, ...) tijdig herkennen, je bloeddruk in de gaten houden en op de hoogte zijn van de voorgeschiedenis in je familie, kan je ook zelf enkele dingen doen om jezelf beter te beschermen.

1. Stop met roken: We weten het al langer, roken is ongezond. Tabak is een grote risicofactor voor vernauwing van de slagaders. Ban die sigaretten dus voor eens en voor altijd uit je leven.

2. Eet gezond: Probeer meer gevarieerd en minder vet te eten. Voeg ook meer vezels aan het menu toe, en eet minstens 400 gram fruit en groenten per dag.

3. Let op je gewicht: Hou je BMI in het oog. Is het hoger dan 25? Dan heb je overgewicht. Bij een BMI hoger dan 30 spreken we van zwaarlijvigheid. Een andere tip is om je buikomtrek te meten. Is die groter dan of gelijk aan 80? Plan dan een bezoek aan de huisdokter.

4. Beweeg: Zitten wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd. Heb je een kantoorjob? Zorg dan dat je iedere dag minstens 30 minuten beweging hebt. Enkele handige tips om dat halfuurtje per dag te halen, vind je hier.