Werkmoe of burnout? Deze vragen bepalen het verschil

doorRedactieop Invalid date

We hebben allemaal wel eens dagen dat we liever in ons bed zouden blijven liggen in plaats van ons naar het werk te slepen. Maar de grens tussen verveling op je job en een burnout die op de loer ligt, is vaak erg dun. Hoe merk je wat jouw probleem is en hoe pak je dat aan? Deze 5 vragen kunnen helpen als richtlijn.

Hoe je aan je werkdag begint, kan veel vertellen over je houding tegenover je job. Zucht je telkens weer je het kantoor binnenwandelt, maar probeer je er wel nog het beste van te maken? Dan heb je waarschijnlijk te kampen met verveling op het werk. Gaat het begin van de werkdag echter gepaard met angstige gevoelens en extreme vermoeidheid, zelfs als je nog maar van de ene naar de andere afdeling moet wandelen, dan is er mogelijk meer aan de hand.

Verveling op het werk wordt vaak veroorzaakt door te eentonige taken en te weinig kansen om te groeien binnen je carrière. Dat gevoel kan je vaak grotendeels van je afzetten zodra je thuis bent. Maar zorgt dat ongelukkige gevoel voor constante piekersessies en ontevredenheid, dan kan het je ook thuis gaan achtervolgen. Die donkere wolk boven je hoofd overschaduwt dan ook je privéleven. Als je werk ook de rest van je leven gaat overheersen, dan is het tijd om eens opnieuw na te denken bij wat je carrièregewijs wil.

Een nakende burnout is als een donkere wolk die elk moment boven je hoofd kan uitbarsten, terwijl verveling eerder een oncomfortabel dekentje is, dat je zelf kan proberen afschudden. Verveling op het werk kan voorkomen als je niet wordt uitgedaagd of je werk niet genoeg geapprecieerd wordt. Een diep ongelukkig gevoel komt eerder voort uit een giftige werkomgeving: te veel deadlines, hopen werk, situaties die je niet kan controleren of een vreselijke baas. Die problemen los je niet zomaar op met een nieuw project of een ander team.

Verveling leidt tot onverschilligheid, waarbij niks je nog echt kan schelen. Een sluimerende burnout daartegen kan je ontevredenheid omzetten in boosheid, waarbij je transformeert in een sarcastisch of zelfs sadistisch persoon die nergens nog iets goeds in ziet. Dat kan zich zowel binnen als buiten de werkmuren manifesteren.

Veel zuchten is één van de onschuldige symptomen van verveling op het werk. Maar een burnout uit zich vaak ook echt fysiek. Psychosomatische symptomen zoals maagkrampen, koud zweet, hoofdpijn of andere kwaaltjes kunnen wijzen op een groter probleem. Hou dus in de gaten of je je regelmatig fysiek slecht voelt.

Verveling op het werk kan je aanpakken door veranderingen in je routine aan te brengen. Praat eens met je baas over hoe je jezelf voelt vastzitten in je job en wat je hier aan kan doen. Een nieuw project of extra verantwoordelijkheden kunnen soms al helpen om je beter te doen voelen. Ook meer leuke activiteiten buiten je job doen, kan je hernieuwde energie en creativiteit bezorgen.

Bij een nakende burnout ligt het iets moeilijker. Dan is het belangrijk om even gas terug te nemen, bijvoorbeeld een vakantie te boeken en na te denken over wat je wil doen in de toekomst. Een nieuwe omgeving kan je kalmeren en helpen bij het reflecteren over je gedachten en gevoelens. Sta even stil bij hoe je je voelt over terugkeren naar je werk. Heb je het gevoel dat deze job een doodlopende straat is, en dat je er nooit meer zal in passen? Dan is het tijd om iets anders te zoeken. Geen enkele functie is jouw fysieke, emotionele en mentale gezondheid waard.