Yogatrainer van de celebs: "Je hoeft jezelf echt niet in de perfecte pose te wringen"

doorSophie Vereyckenop 06/12/2016

Ze startte als danseres en model, maar tegenwoordig is Tara Stiles wereldwijd bekend voor haar eigen yogastroming. Vanaf vandaag ligt haar boek 'Strala Yoga' in de rekken. Yogi's over de hele wereld geven haar lessen, en zelf is ze bijzonder gegeerd in celebritykringen. Wij kregen een privélesje voor beginners.

Stralayoga was Tara Stiles' reactie op de toenemende populariteit van de sport. "Yoga werd steeds populairder, maar ook steeds meer elitair," vertelt ze. "Ik was geen fan van de nieuwe richting die yoga insloeg. Die focus op het perfecte lichaam, jezelf in een bepaalde pose wringen, dat is niet waar yoga voor staat. Het belangrijkste is dat jíj je goed voelt. Voel je je niet comfortabel in een yogales of wil je op je gemak met de sport kennismaken? Doe het dan gewoon zelf thuis op een matje. Er zijn echt geen regels."

Voor Tara was yoga vanzelfsprekend. Als ex-danseres was de stap naar yoga snel gemaakt, en voor ze het wist runde ze een eigen yogastudio met tal van bekende koppen als clienteel. Haar enthousiasme werkt dan ook aanstekelijk. "Yoga is goed voor zo veel dingen, ontspannen na een lange werkdag, je geest even helemaal leeg maken, maar het helpt ook tegen tal van kwaaltjes."

Speciaal voor ons lijstte ze haar favoriete yogaposes op. Haal dat matje maar boven!

Computerlijf: stijve nek, stramme spieren en een pijnlijke rug. Dat sedentaire leventje doet niet veel goeds voor ons lichaam. Om je spieren te ontspannen raadt Tara een oefening aan waarbij het hele lichaam wordt aangesproken. "Enkel je nek stretchen is niet voldoende na een lange werkdag," legt ze uit. "Doe een oefening waarbij je je hele lichaam aan het werk zet. Ga recht staan, buig je romp naar voren en neem je ellebogen vast. Schud je langzaam los en wieg zachtjes heen en weer om je rug en heupen los te maken. Eventueel kan je je armen ook naar achteren brengen voor een extra stretch."

Opgeblazen gevoel: wie snel last heeft van een opgezette buik of opgeblazen gevoel, kan ook baat hebben bij een beetje yoga. "Ga op je rug liggen, trek je knieën op en laat ze langzaam naar één kant zakken. Hou een paar seconden aan, en breng je knieën vervolgens over naar de andere kant. Zo maak je het hele gebied waar je je gespannen voelt, los."

Anti-stress: ook om een vermoeiende werkdag achter je te laten, kan de juiste yogapose wonderen doen. "Wie graag ontspannen naar dromenland wil vertrekken, leert best de Duif," raadt Tara aan. "Deze yogamove kan je makkelijk in je eigen bed doen, zodat je nadien meteen onder de wol kan. Breng je linkerbeen naar voren in een hoek van 90 graden, zodat je linkerhiel voor je rechterlies ligt. Je rechterbeen laat je naar achteren glijden, plat op de grond. Je handen plaats je voor je gebogen been en zo duw je je lichaam zachtjes omhoog. Terwijl je uitademt, buig je naar voren tot je voorhoofd op de grond rust. Heerlijk ontspannend."

Fit en uitgeslapen: je dag energiek beginnen, doe je volgens Tara best met een lage lunge. "Je zet zo je heupen aan het werk en open je de borstkas. Deze houding is ideaal wanneer je in gekke houdingen slaapt en stretcht het hele lichaam."