Zo geef je niet toe aan de zondagavondblues

doorNina Dillenop 26/06/2016

Ook wat onrustig naarmate de zondagavond verstrijkt, omdat het weekend weer bijna voorbij is en de nieuwe week voor de deur staat? Je bent niet alleen: tweederde van de Vlaamse werknemers heeft er last van, volgens een enquête van Vacature. Maar je kan er wél iets aan doen. Zo haal je nog het allerbeste uit de laatste uurtjes van het weekend.

Plan iets leuks
Het is aanlokkelijk om op zondagavond voor televisie te ploffen en uit te bollen van het weekend. Maar door zo'n ritueel in te lassen, werk je de wekelijkse zondagavondblues net in de hand. Zet iets leuks op het programma met vrienden of familie. Een etentje, de voetbalmatch op groot scherm bekijken of een bioscoopbezoekje zullen je gedachten afleiden van het neerslachtige gevoel dat de kop opsteekt in de vroege vooravond.

Sluit vrijdagavond goed af
Zorg er op vrijdagavond op het werk voor dat je maandag meteen terug de draad kan oppikken. Zo hangt er niets boven je hoofd in het weekend, en hoef je zondagavond ook niet "snel nog even een mail te lezen" of "al een beetje voor te bereiden voor morgen". Niets zo bevorderlijk voor een negatief zondagavondgevoel als al sluimerend op zondag aan de werkweek beginnen. Het weekend is nog bezig, geniet er dan ook van.

Sporten
Een natuurlijke boost die je een goed gevoel zal bezorgen voor de rest van de avond is een stevige sportsessie op zondag. Je voelt je beter in je vel en zal automatisch met een opgewekter humeur de rest van de avond doorbrengen. Het geeft je ook de nodige energie om opnieuw te starten op maandagochtend.

Mijd huishoudelijke taken
Een halve hartaanval krijgen omdat het je wéér niet is gelukt om de was, afwas en de rest van het huishouden af te werken en dan maar snel schade inhalen op zondagavond? Dat is vragen om deprimerende gevoelens. Spreid je huishoudelijke taken doorheen de week, zodat het zich niet allemaal opstapelt en je op het laatste nippertje nog alles moet doen. Reserveer een zondag voor rust en leuke dingen om het weekend ontspannen af te sluiten.

Ga op tijd naar bed
Begin met goede moed aan een nieuwe week, en kruip dan ook niet te laat onder de wol. Wie het vooral 's ochtends lastig heeft doet er goed aan zijn wekker iets vroeger te programmeren op maandag, zodat je ontspannen aan de dag en week kan beginnen.

Problemen op het werk?
Begin je ondanks deze tips toch wekelijks weer met lood in de schoenen aan een nieuwe werkweek? Wanneer een licht zondagavonddipje verandert in stress en angst voor maandagochtend, is er misschien wel meer aan de hand. Sta er eens bij stil of je nog tevreden bent op je werk, en denk erover na wat maakt dat je met zoveel tegenzin aan de werkweek begint. Een klein beetje down zijn op zondagavond is normaal, maar als het negatieve gevoel overheerst, is er meer aan de hand.