Zó pak je sportkwaaltjes aan!

doorRedactieop 18/05/2017

Heb je vaak last van venijnige spierkrampen tijdens het joggen of raak je daags na de yogales nauwelijks nog uit bed? Dan helpen onze tips je om sportkwaaltjes in de toekomst te vermijden of adequaat aan te pakken!

Sportkwaaltjes vermijden


Wil je verstandig te werk gaan en sportkwaaltjes zoveel mogelijk voorkomen, pas dan de volgende tips in je sportregime toe:

  • Begin elke sportsessie met een goede opwarming. Zo bereid je je hart voor op een zware belasting en maak je je spieren, pezen en gewrichten soepeler, waardoor je achteraf minder risico loopt op spierpijn en blessures.
  • Wees verstandig. Wie lange tijd niet gesport heeft, doet er goed aan om op een rustig tempo van start te gaan en langzaam op te bouwen. Zo voorkom je overbelasting en letsels.
  • Versterk je spieren door middel van spierversterkende oefeningen. Hierdoor wordt je lichaam sterker en verklein je opnieuw de kans op blessures. Ook je sportprestaties zullen erop vooruitgaan.
  • Sluit elke sportsessie geleidelijk en rustig af, zodat het lichaam de kans krijgt om zich rustig te herstellen. Het lichaam kan zo de afvalstoffen uit de spieren afvoeren, zodat er achteraf geen spierpijn of stijfheid optreedt.
  • Loop je graag, schaf jezelf dan een paar goede loopschoenen aan. De correcte loopschoen zorgt ervoor dat je minder snel blaren en letsels aan de hiel, de enkel, de knie en zelfs de rug oploopt.

Een zachte aanpak van sportkwaaltjes


Heb je desondanks toch last van sportieve ongemakjes?
Dan kan homeopathie baat bieden. Zowel bij recreatieve sporters als bij professionele atleten. Wist je dat maar liefst 92% van de Duitse voetbalclubs uit de hoogste voetbalklasses homeopathische middelen gebruiken om hun spelers te behandelen? Bekende atleten zoals Usain Bolt, David Beckham en Boris Becker beroepen zich vaak op homeopathie.
De reden? Homeopathie brengt een aantal interessante voordelen voor sporters met zich mee. Zo kan het tijdens de voorbereiding op een sportieve inspanning ingezet worden om stress te verlichten, kan het tijdens het sporten gebruikt worden om krampen te voorkomen en het lichaam van de nodige energie te voorzien en kan het tijdens de recuperatieperiode ter behandeling van blessures aangewend worden. Zowel acute als chronische blessures hebben de neiging om sneller te herstellen met behulp van homeopathie. Bovendien brengt het absoluut geen schadelijke bijwerkingen voor het lichaam met zich mee!
Eén van de bekendste bestanddelen die ingezet wordt in de strijd tegen sportkwaaltjes is Arnica of Valkruid dat verlichting biedt bij spierblessures, breuken, blauwe plekken en kneuzingen. Fabrikant Boiron ontwikkelde op basis van dit plantaardige middel het product Arnigel, voor de behandeling van lichte blessures, blauwe plekken, builen, spierspanning en spiervermoeidheid na het sporten.