Zo zit je minder op je achterste

doorEva Van Driesscheop 23/09/2015
Zitten is het nieuwe roken: move your ass!

9 uur per dag zitten we gemiddeld neer. Op onze bureaustoel, in de zetel voor de televisie, in onze auto in de file. En dat zou net zo ongezond kunnen zijn als roken, beweren gezondheidsexperts. Zelfs 's avonds gaan sporten kan de negatieve effecten niet omkeren. Maar hoe beweeg je meer als je een drukke kantoorjob hebt?

BBC journalist Michael Mosley maakte in 2012 de documentaire 'The Truth About Exercise' met zichzelf als proefkonijn. Daaruit bleek onder andere dat  af en toe naar de sportschool gaan weinig doet voor je gezondheid als je voor de rest hele dagen op je achterste zit. Je moet ook je dagdagelijkse beweging opdrijven, dit concept heet NEAT (Non Exercise Activity Thermogenesis), vrij vertaald: alle beweging aan lage tot matige intensiteit zonder dat je aan het sporten bent.

Sportdeskundige Yves Devos schrijft over dezelfde thematiek in zijn boek 'Fitness als Medicijn'. Op zijn website kan je jouw zitprofiel berekenen. Schrik je van het resultaat? Wij ook. Devos raadt aan om na 30 minuten ononderbroken zitten altijd even op te staan en om alvast te proberen je zittijd elke dag met 1 uur te verminderen. Sporten alleen helpt helaas niet. Sporten is natuurlijk prima om je conditie en kracht te verbeteren, maar die paar uurtjes kunnen niet de negatieve gevolgen van uren ononderbroken zitten omkeren. Zoveel mogelijk uit je stoel komen, dat is de booschap!