Zoveel calorieën verbrand je met huishoudelijke taken

doorKimia Farhangop 19/06/2017

Geen motivatie om schoon te maken, te koken of andere klusjes te doen? Misschien wel als je hoort hoeveel calorieën je ermee kan verbranden!

We moeten er wel even bij vertellen dat de cijfers slechts benaderingen zijn. Afhankelijk van je gewicht, je leeftijd en geslacht zal je meer of minder calorieën verbranden. Ook hoe lang en hoe actief je bezig bent, spelen een rol.

1.    Dweilen: +/- 245 calorieën per uur

Deze calorieën zijn berekend op de voorwaarde dat je het op handen en knieën doet, want dan is de ‘work-out’ het meest intensief. Je moet immers de hele tijd hurken, weer opstaan, jezelf voortbewegen en jezelf rechthouden met je armen terwijl je er een gebruikt om te schrobben. Dat laatste is niet het enige dat je armspieren traint; ook het uitwringen van de dweil zal hierbij heel wat helpen, omdat je druk moet uitoefenen en omdat het een beweging is die je anders niet veel maakt.

2.    De afwas doen: +/- 100 calorieën per uur

‘De afwas doen’ houdt in: de vuile borden en glazen van tafel ruimen, ze afwassen en afdrogen. Probeer als je kan te blijven rechtstaan
en zoveel mogelijk rond te wandelen, want dan zal je het meeste calorieën verbranden.

 3.    Stofzuigen: +/- 210 calorieën per uur

Ook met stofzuigen kan je flink wat calorieën verbranden. Zeker als je het op de juiste manier doet. Veel mensen gebruiken enkel hun armen en schouders, maar dat is niet goed voor je nek en bovenrug. Gebruik dus ook je benen en als je onder een kast of bed moet zijn, hurk dan en buk je niet. Wandel ook rond alsof je het gras in laantjes afrijdt, en blijf niet op een plaats staan terwijl je in het rond stofzuigt.

 4.    Koken: +/- 100 calorieën per uur

Je kan zo’n 100 calorieën verbranden tijdens het koken (en tijdens de voorbereidingen), maar dan moet je wel blijven rechtstaan en rondwandelen als je kan.

 5.    Boodschappen wegleggen: +/- 100 – 400 calorieën per uur

Je boodschappen van de auto naar binnen dragen en alles wegleggen zorgt ervoor dat je zo’n 100 calorieën verbrandt. Maar als je die inkopen ook nog eens naar boven moet dragen, verbrand je wel 400 calorieën! Dat komt goed uit voor zij die op een appartement wonen. (Neem dan wel de trap natuurlijk, en niet de lift).

 6.    Ramen lappen: +/- 300 calorieën per uur

Trapje op, trapje af, boenen hier, boenen daar,… Ramen lappen kan best intensief zijn. De helft van de calorieën verbrand je al door gewoon dat keukentrapje op en af te gaan, en met al die stevige armbewegingen erbij ben je tegen het einde van de klus mooi 300 calorieën kwijt.

 7.    Badkamer schoonmaken: +/- 350 calorieën per uur

Zucht… die badkamer. Erg graag beginnen we er niet aan, maar als we zien hoeveel calorieën we ermee kunnen verbranden, hebben we toch al een beetje meer motivatie. Hoewel een badkamer schoonmaken veel werk is, is het ook veelzijdig: hurken, uitstrekken, schrobben,… het moet allemaal! Met andere woorden, heel je lichaam komt aan bod, wat ervoor zorgt dat die calorietjes mooi verbrand geraken.