Een hekel aan lopen? Deze tips maken het je makkelijker

doorValérie Wautersop 09/03/2019

Alle begin is moeilijk, en al zeker wanneer je voor het eerst begint met lopen. Deze tips helpen je alvast een eind op de goede weg.

1. Maak een plan
Vijf (of tien) kilometer uitlopen doen de meesten onder ons niet zomaar in één ruk. Volg een trainingsschema om traag maar gestaag je loopritme op te bouwen. Zo’n schema wordt bovendien vaak in weken onderverdeeld, waardoor het veel makkelijker haalbaar lijkt. Daarnaast zorgt een trainingsplan ervoor dat je zorgeloos kan trainen met een minimaal risico op overbelastingen.

2. Zoek een loopmaatje
Lopen is gezelliger met z’n tweeën, en een loopmaatje zorgt ervoor dat je minder makkelijk je wekelijkse loopafspraak cancelled omdat je er simpelweg geen zin in hebt.

3. Blijf eten en drinken
Wie loopt verbrandt calorieën. Daarom is het belangrijk om je lichaam van de juiste voedingsstoffen te voorzien. Kies voor voedsel met veel proteïnes en vergeet daarnaast ook niet om regelmatig water te drinken. Alleen zo kan je lichaam optimaal blijven functioneren.

4. Maak je doelen niet te groot
Probeer niet ontmoedigd te raken wanneer je de eerste keer je gaat lopen niet eens 100 meter ver raakt zonder buiten adem te zijn. Bouw langzaam op, en dwing jezelf niet om meteen een kilometer of meer uit te lopen. Wie consequent blijft trainen zal al snel vooruitgang merken, en voor je het weet loop je zonder problemen 5 kilometer.

5. Beloon jezelf
Lopen is veel leuker als je er ook een leuke outfit voor kan aantrekken. Kies voor een leuke loopbroek en een tof shirt. Ook een stappenteller die ook je hartslag in de gaten houdt is geen overbodige luxe.

Fitbit Charge Hr Activity Tracker

Minimalistische Activity Tracker

€149,95Ontdek meer