Fit in 10 minuten: 4 oefeningen die je thuis kan doen

doorSophie Vereyckenop 17/04/2019

We zitten de hele dag: op het werk, in de auto, in onze zetel. We kunnen dan ook allemaal wat meer beweging gebruiken. Geen flauw idee wat je moet doen in de sportschool, geen inspiratie of simpelweg geen tijd? Geen excuus. Samen met mind & body coach Axelle trakteren we je elke week op een snelle sportvideo waar je bitter weinig voor nodig hebt. Tenzij wat motivatie.

Met de zomer in aantocht trekken we weer massaal naar de fitness. Maar eigenlijk is zo'n abonnement niet eens nodig. Deze oefeningen doe je gewoon thuis op een matje, zonder andere plakkerige zwetende lichamen in je buurt (tenzij je huisgenoot natuurlijk gezellig meedoet).

Wat? Work-out voor je hele lichaam
Waar? Thuis (of wie wil kan natuurlijk ook in de fitness)
Hoe lang? 3x15 herhalingen, 1 minuut rust

Opposite arm/leg extension
Ga op handen en knieën zitten, en zorg dat je handen net onder je schouders komen, vingers wijzen recht naar voren. Strek je linkerarm en je rechterbeen uit, hou een paar tellen aan, en kom vervolgens traag weer naar binnen totdat je elleboog en knie elkaar (bijna) raken. Dit herhaal je 15 keer, vervolgens wissel je van kant. Axelle: 'De uitdaging is hier vooral om je evenwicht te bewaren. Doordat je continu in balans moet blijven train je niet alleen je armen en benen, maar vooral ook je buikspieren.'

Bridges
Ga op je rug liggen, je knieën gebogen en voeten stevig op de grond. Til je bekken omhoog en span daarbij je bilspieren goed aan. Hou even aan, en zak vervolgens traag weer naar beneden. Dit herhaal je 15 keer. 'Het belangrijkste bij deze oefening is dat je op je hielen steunt,' tipt Axelle. 'Zo zorg je ervoor dat je vooral je bilspieren aan het werk zet. Steun je op je tenen? Dan train je eerder je kuiten.'

Superman
Deze oefening heeft zijn naam niet gestolen, want het is een superoefening voor je rug. Ga met je buik op het matje liggen, armen wijd. Vervolgens til je je romp op, terwijl je bekken en benen netjes blijven liggen. Geloof ons: dat voel je morgenochtend in je rugspieren. Axelle: 'Voor een variatie kan je ook je armen achter je hoofd houden, alsof je een sit-up zou uitvoeren.'

Tricep dumbbell extension
Voor deze oefening neem je er twee gewichtjes bij. Heb je geen dumbbells in huis? Dan kunnen halterschijven of gewoon twee flesjes water ook dienst doen. 'Begin met je arm gestrekt in de lucht, en ga vervolgens in een hoek van 90 graden naar beneden, totdat je met je gewicht de andere schouder kan tikken. Dan pas ga je terug omhoog. Let ook op dat je in drie tellen naar beneden gaat, en snel weer opkomt. Doe deze oefening aan beide kanten.'

Nog niet voldoende work-outinspiratie? Axeela the Lifting Lioness kan je volgen op Instagram. Meer informatie vind je ook op haar website en YouTube-kanaal.