[Update lopen]Mindful lopen: Meer energie, minder zorgen

doorLynn Guillaumeop 02/02/2019

Mindful lopen is een nieuwe, haast therapeutische vorm van joggen die je niet alleen meer energie, maar vooral ook minder kopzorgen belooft. Maar maakt hij die belofte ook waar? Wij zochten het voor je uit!

Mindful lopen: het klinkt als een contradictie. Tussen het hijgen, puffen en zweten door ook nog eens mentale rust vinden, lijkt mij als occasionele loopster geen evidentie. Toegegeven, na dat rondje joggen voelt mijn hoofd inderdaad lichter, maar tijdens de inspanning zelf zie ik toch vooral af. ‘Dat is wat tijdens klassiek lopen dikwijls gebeurt’, bevestigt Caroline Delplancke, ‘mindful running’-coach en psychologe. ‘En wellicht ben je ook nog bezig met wat er op het werk gebeurde, wat je thuis nog wacht ... Misschien luister je ook naar muziek, maar je aandacht gaat vooral naar alle gedachten die door je hoofd schieten. Tijdens mindful lopen doen we net het tegendeel. Mindful lopen brengt je hoofd tot rust en laat de gedachtestroom voor wat hij is.’

Vriendelijk lopen

Mindful lopen start vanuit een vriendelijkheid voor jezelf. ‘Dat begint al met je tempo aan te passen’, verduidelijkt de coach. ‘De meesten van mijn cliënten moet ik serieus afremmen. Tijdens het lopen zijn we het gewoon om door de mond te ademen. Bij mindful lopen passen we een neusademhaling toe. Dat heeft verschillende voordelen: de neusgaten en neusslijmvliezen warmen de lucht op en houden schadelijke stoffen tegen, maar vooral: het werkt als een natuurlijke snelheidsbegrenzer. Je ademt een kleinere hoeveelheid lucht in, waardoor je niet sneller kan lopen dan goed voor je is. Je voelt meteen aan waar je limieten liggen en leert naar je lichaam luisteren. Ik raad aan om ritmisch te ademen: vier tellen in, vier tellen uit. Zo’n neusademhaling vergt concentratie en werkt heel doeltreffend om die stroom aan gedachten – waaronder heel wat ‘rommel’ – te laten passeren zonder erdoor in beslag genomen te worden. Ook tellen is een efficiënte methode voor meer rust in je hoofd: tel bijvoorbeeld elke keer als je op je rechtervoet landt en hou dat vol tot je aan honderd zit. Ruil muziek in voor aandacht voor wat er rondom jou gebeurt: luister naar het ruisen van de bomen, kijk naar de pracht van de natuur om je heen en snuif de geur van het bos op.’

Werken aan jezelf

Een toploopprestatie neerzetten, daar draait het bij mindful lopen niet om. Caroline Delplancke: ‘We houden geen wedstrijdloop. Je hoeft zelfs geen loopervaring te hebben. Iedereen kan ermee aan de slag: beginnende lopers, maar evengoed wie voor een halve marathon traint. Met mindful lopen werk je aan je conditie, maar nog meer aan jezelf. De cliënten die ik tijdens een traject van vijf individuele sessies begeleid, krijgen – zonder dat ze het merken – een soort van therapie. Ik geloof heel erg in het actiegerichte effect: al doende veranderen je gedachten. Hoe jij je voelt, start namelijk in je brein. Mindful lopen is een manier om dat brein – je computer – te beïnvloeden, te resetten als het ware. Heel wat mensen zitten vastgeroest in bepaalde gedachten, door gebeurtenissen uit het verleden, opvoeding ... Tijdens de sessies komen zulke zaken al snel aan de oppervlakte. dat gebeurt op een spontane manier, zonder dat er heel veel woorden aan te pas komen.’

Klaar voor verandering

Relatieproblemen, vermoeidheid, stress, gejaagdheid ... Het scala aan klachten waarvoor mensen hun heil in mindful lopen zoeken, is breed. ‘We hebben allemaal werkpunten en een verleden mee te dragen, maar soms zit onze neiging om probleemoplossend te denken in de weg. Krampachtig proberen om alle trubbels te doen verdwijnen is niet mindful. Mindfulness betekent in het hier en nu zijn en de dingen aanvaarden zoals ze zijn. Zo verlichten ze vanzelf. Ik geloof enorm in krachtgericht coachen. Wat er in het verleden ook op je pad kwam, het draait om het nu. Soms moeten we even achteromkijken om te begrijpen wat er speelt, maar het heeft geen zin om tot op de bodem te gaan. Dat betekent niet dat je die belemmering – pijn, verdriet, rancune ... – zomaar aan de kant moet zetten. Je neemt ze mee en stopt ze als het ware in je rugzak, stapt de deur uit met je bagage en kiest voor actie. Lopen heeft een magische werking: het zet je lijf én je geest in beweging. Mindful lopen leert je om actie te ondernemen, terwijl je je diep vanbinnen misschien verlamd voelt.’ Het hoofddoel van mindful lopen? ‘Verandering’, antwoordt Caroline Delplancke. ‘Het gaat erom dat je vernietigende patronen bij jezelf leert herkennen en ervoor kiest om ‘een andere plaat op te zetten’. We zoeken de oplossing van onze problemen vaak bij een ander: onze partner, baas, kinderen ... Maar over anderen hebben we – gelukkig maar – geen controle. de sleutel ligt dus bij jezelf. Wat wil jij bereiken in het leven? Wat is jouw doel? Daar draait het om. Loop je weer vast op negatieve gedachten? Erken dat ze er zijn, maar kies ervoor om er verder geen aandacht aan te schenken en focus weer op je doel. Adem enkele keren krachtig in en uit door je neus en ga voort. Dat je gedachten tijdens het lopen af en toe toch alle kanten uit schieten is normaal. Hardop tellen of krachtiger via je neus ademen helpt om je focus opnieuw te vinden.’

Stretch! Spring! Huppel!

Nood aan nog een extra duwtje in de rug om je zorgen de deur te wijzen? Misschien helpt huppelen je op weg. De coach: ‘Kijk naar huppelende kinderen: ze hebben gegarandeerd een lach op hun gezicht. Probeer het zelf eens. Je zal merken dat je vanzelf vrolijker wordt. Ik laat mijn cliënten tijdens een training ook dikwijls springen. Springen doe je nooit in fases. Je kan kiezen van welke hoogte je springt en wanneer je het doet, maar zodra je springt, is er geen weg terug. Bij aanvaarden is het net zo: je weet vooraf niet wat de uitkomst zal zijn en moet de controle loslaten. Aanvaarding is dé stap naar loslaten. Je kan letterlijk springen, maar ook figuurlijk. Ga de confrontatie met je angsten aan en doe wat nodig is om jouw doel te bereiken. En last but not least: zonder stretching is een loopsessie niet compleet. Je rekt je spieren, je lijf en maakt wat vastzit weer los. Het is een ideale manier om te ontspannen en je lichaam én hoofd leeg te maken.

VOOR JOU GETEST

Redactrice Lynn: ‘Hoewel ik intussen al een zevental jaar loop – de ene periode al wat consequenter dan de andere – staat joggen voor mij nog steeds gelijk aan afzien. De pompende beats die in mijn oren klinken, zorgen ervoor dat ik blijf gaan. Hoewel ik er telkens weer tegen opzie, is het na een drukke werkdag of chaotische avondrush thuis wel een goede manier om af te kicken van stress. Ik laat het hele lijstje met kopzorgen tijdens het lopen de revue passeren en eindig met een (min of meer) leeg hoofd – om vervolgens uitgeteld in de zetel te belanden. Doeltreffend, maar plezier beleef ik er nog steeds niet aan. Een artikel over mindful lopen waarin ik lees dat joggen ook energie kan geven (in plaats van vreten) wekt dan ook meteen mijn aandacht. Een afspraak met Caroline Delplancke, coach van MindFulRunLeuven is snel gemaakt. We ontmoeten elkaar op de terreinen van het Leuvense sportkot. Na een korte introductie neemt ze me mee naar de looppiste voor het echte werk. Al meteen wijst Caroline me op mijn looptempo. Dat moet trager. Als ex-topsporter hecht ze ook veel belang aan een goede houding: schouders laag, romp stabiel, armen in beweging en handen niet te losjes. Ook mijn ademhaling moet anders. Net zoals vele lopers adem ik via de mond, maar mindful lopen start bij een neusademhaling. Dat blijkt trouwens moeilijker dan het klinkt. Het voelt alsof ik te weinig zuurstof binnenkrijg, waardoor ik mijn tempo nog meer moet verlagen. Omdat het onnatuurlijk aanvoelt, vergt het ook behoorlijk wat concentratie om vol te houden. Caroline leert me nog enkele technieken aan: tellen hoeveel keer mijn linkervoet de grond raakt, honderd meter traag lopen afwisselen met honderd meter spurten ... Eén ding staat vast: zorgen en frustraties krijgen tijdens deze sessie niet de kans om zich in mijn hoofd te nestelen. Daarvoor ben ik te veel op mijn ademhaling, het tellen en de looptechniek gefocust. Wat als die negatieve patronen toch ooit weer de kop opsteken? ‘Dan is het tijd om wat sneller te lopen’, lacht Caroline. Een normaal ‘mindful running’-traject bestaat uit vijf sessies en reikt veel dieper dan de introductie die ik krijg. Toch keer ik na het trainingsuurtje met Caroline huiswaarts met een hoop nieuwe inzichten. Daar staat het echte werk me te wachten. Ik trek mijn loopschoenen aan, laat mijn telefoon thuis en ruil mijn parcours door de woonwijken in de buurt in voor een tochtje door het plaatselijke bos. Het is even wennen om zo ‘naakt’ te lopen, maar na een tijdje ontdek ik het plezier ervan. Het voelt fijn om een halfuurtje uitsluitend op mijn lijf te focussen, zonder ook maar enige prestatiedruk. Ik loop trager – daar zorgt de neusademhaling vanzelf voor – zweet minder en leg minder kilometers af, maar voel me achteraf wel voldaan. Betekent dat dat mindful lopen mijn gewone loopsessies voorgoed zal vervangen? Dat niet. Ik geniet er ook van om me fysiek eens goed af te beulen. Maar wat ik destijds niet in de yogales vond – mijn perfectionistische karakter zadelde me al na één sessie met een blessure op – biedt mindful lopen me wél: intense ontspanning en een heerlijk licht hoofd. Ik ben fan!’