[Update opruimen] Nood aan orde in huis?

doorRedactieop 01/02/2019

Organizingboeken scoren, maar werken ze ook? Wij plozen twee titels uit en selecteerden de toptips voor jou.

ONZE FAVORIETE TIPS UIT ‘RUST IN JE HUIS EN JE HOOFD’

* Volg de drieminutenregel

De drieminutenregel is wellicht een van de slimste gewoontes die je je kan aanmeten. Elke actie die je minder dan drie minuten tijd kost, handel je meteen af. Dat is trouwens best veel: post verwerken, mails beantwoorden, propere kleren in de kast leggen ... Uitstellen behoort voortaan tot het verleden.

* Alien in eigen huis

Wil je in je eigen huis aan de slag, maar weet je niet goed waar te beginnen? Trek je jas aan, pak je tas en verlaat het huis. Loop een blokje om en stap vervolgens weer binnen, alsof je voor de allereerste keer in je huis komt. Zet een andere bril op en noteer al je indrukken. Wat zie je? De voordeur kan een schilderbeurt gebruiken, de hal is een rommeltje, de woonkamervloer ligt bezaaid met speelgoed ... Noteer alles, in negatieve én positieve zin. Het zal je veel opleveren waarmee je meteen aan de slag kan.

* Op spullendieet

Rommel komt nooit alleen. Meestal heb je op verschillende plekken heel wat bij elkaar verzameld: in je handtas, je auto, de berging, het washok, op de tafel ... Bovendien sluipt er – vaak zonder dat je er erg in hebt – voortdurend extra rommel bij je binnen: kranten, reclamefolders, tekeningen van de kinderen ... Kijk eens rond in je huis: er zijn vast heel wat spullen waar je te veel van hebt of die zichzelf wel lijken te vermenigvuldigen terwijl je ernaar kijkt: stapels boeken, een bonte verzameling schoenen en kleren, (ongeopende) post ... Droom je van een leven met minder stress, minder ballast, minder zorgen en meer tijd? Zet jezelf op een spullendieet: haal minder in huis, ‘consuminder’, minimaliseer.

  • De basics:
  • Zo wordt het makkelijker:

* Room je spullen af

Vind je zo’n spullendieet wat drastisch? Dan is de lightversie – het afromen van spullen die je al hebt – misschien iets voor jou. Het is niet moeilijk. Verwijder simpelweg alle rommel die je zonder erbij na te denken weg kan doen uit je huis: oude kranten, versleten sokken, vergeelde kommetjes ... Ga vervolgens in je kasten op zoek naar spullen die je al lang niet meer gebruikt hebt. Dat servies dat je dochter later misschien wel wil hebben? Dat mooie vest dat intussen te klein geworden is (en eigenlijk ook niet meer in de mode is)? Byebye! Het afromen van je spullen kost weinig moeite, is leuk om te doen én het resultaat is meteen zichtbaar. Een aanrader!

* SOS spullenmanagement

Weten wat je waar bewaart én een goed evenwicht tussen genoeg en te veel – spullenmanagement dus – brengen meer ruimte, overzicht en tijd in je leven. Niet alleen je kasten en ruimtes kunnen weer opgelucht ademhalen, jijzelf ook! Deze zeven pijlers zijn essentieel bij het managen van je spullen:

  1. Alles heeft een vaste plaats. Zo kan je je spullen snel en makkelijk terugvinden.
  2. Bewaar spullen op de plek waar je ze gebruikt. Ga op zoek naar de meest logische plaats. Leg je tijdschriften naast de zitbank waar je ze leest, lakens in de slaapkamer, je autosleutels bij de voordeur ... Het zal je veel tijd besparen.
  3. Groepeer je spullen op de meest toegankelijke plaats. Spullen die samen horen, bewaar je op dezelfde plek. Een schaar, een nietmachine, plakband en een perforator bewaar je bijvoorbeeld samen in een bureaulade. Spullen die je veel gebruikt, zet je op een plek waar je makkelijk bij kan. Je dagelijkse servies staat vooraan in de keukenkast. Spullen die je zelden nodig hebt – zoals dat extra dekbed – kan je gerust op de bovenste plank van je slaapkamerkast bewaren.
  4. Breng spullen meteen terug naar hun vaste plaats als je ze gebruikt hebt.
  5. Prop niet alles vol. Volle lades en schappen zorgen ervoor dat je maar moeilijk iets terugvindt. Geef je opbergruimte de kans om te groeien. Gun je spullen wat plaats. Wordt het toch te vol, dan is het hoog tijd om wat weg te doen.
  6. Label. In opbergdozen belanden vaak verschillende spullen. Ze verdwijnen uit het zicht en na enkele dagen weet je al niet meer wat er precies in die dozen zit. Labelen is dé oplossing om de weg naar je spullen meteen terug te vinden.
  7. Maak van organiseren en opruimen een goede gewoonte. Spullen vragen om aandacht. Met één grote opruimbeurt ben je er niet voorgoed vanaf. Organiseer eerst grondig en ga dan geregeld door je spullen, ruim ze op of room ze af.

* Doe een vluggertje

Hou elke dag een korte opruimronde in je huis, bijvoorbeeld voor het slapengaan. Hou het kort: tien minuten is genoeg. Raap alles op wat verspreid ligt en leg het meteen weer op hun vaste plaats.

* Oog voor kasten en laden

Georganiseerde kasten en laden zorgen ervoor dat er in de rest van het huis minder rommel rondslingert. Organiseer je kasten, geef je spullen er een vaste plaats en ruim ze daarna geregeld op. Zo begin je eraan:

• Inventariseer de opbergruimte in huis door alle kasten die je hebt onder elkaar te noteren.

• Noteer naast elke kast wat je erin wil bewaren.

• Hou daarbij rekening met de zone waar de kast staat en de functie daarvan. Een kast in je leeshoek hoort bijvoorbeeld vooral boeken te bevatten.

• Organiseer je kasten en geef je spullen een vaste plaats.

• Spullen die je vaak nodig hebt, zet je vooraan in de kast. Wat je amper gebruikt, kan wat hoger of buiten grijpafstand.

• Organiseer je spullen eerst, zodat je weet wat je wil bewaren. Koop dan pas opbergdozen om je georganiseerde spullen in te bewaren.

(Meer lezen? 'Rust in je huis en in je hoofd', Sara Van Wesenbeeck)

ONZE FAVORIETE TIPS UIT ‘OPGERUIMD LEVEN’

* Bezint eer ge begint

Wie er meteen in vliegt zonder duidelijk plan, raakt gegarandeerd overweldigd. Dat is niet de bedoeling. De volgende regels kunnen je helpen:

  • Bepaal vooraf wat je gaat aanpakken en hoeveel tijd je eraan zal besteden. Zo voorkom je dat je moedeloos wordt van het vele opruimwerk of halverwege opgeeft.
  • Maak plaats. Zorg ervoor dat er een ruimte is waar je alle items van een categorie of plaats verzamelt. Voorzie er ook drie lege dozen met daarop ‘afval’, ‘opnieuw gebruiken’ en ‘herstellen’.
  • Bepaal de plaats: welke plek wil je aanpakken? De koelkast, zolder of badkamer?
  • Verzamel alle items op één plek. Dat is best moeilijk, want zoveel spullen bij elkaar zien liggen werkt verontrustend. Zal dit ooit weer opgeruimd raken? Dat gevoel is nodig: nu pas zie je hoeveel je hebt. Opgelet: je gaat niet schoonmaken, wel minimaliseren en organiseren.
  • Beslis meteen. Wat wil je echt houden? Twijfel niet, maar hak snel de knoop door. Schakel bij twijfel een vriendin in of bewaar de spullen in een afgesloten doos. Als je de inhoud na zes maanden niet gebruikt hebt, dan is het duidelijk: weg ermee!

* SOS impulsaankopen

Een makkelijke manier om impulsaankopen tegen te gaan is de ‘onbekendemantest’. Die komt neer op het volgende: stel dat een onbekende man je het bedrag van je geplande aankoop in cash zou geven in plaats van het item zelf, waarvoor kies je dan? Kies je voor die latte of voor de drie euro cash? Sta ook eens stil bij hoeveel iets écht kost door de prijs per gebruiksdag te bepalen. Dat prachtige designerjurkje dat je tijdens de solden voor 200 euro kocht en je tijdens de zomer vier keer droeg? Dat heeft je dus 50 euro per gebruiksdag gekost.

* Downsize je kledingkast

Tachtig procent van je tijd draag je amper twintig procent van je kleren. Heel wat kledingstukken heb je dus eigenlijk niet nodig. Vind je het moeilijk om afscheid te nemen van een aantal stuks? Probeer dan de kleerhangertruc. Draai alle kleerhangers met de open kant naar voren in je kast. Wanneer je een kledingstuk aantrekt, draai je de kledinghanger om. Na een paar maanden zie je meteen welke stukken nooit uit je kast komen (en dus weg mogen).

* Hou je orde in stand

Kiezen voor minder spullen doe je elke dag voor de rest van je leven. Het is een levenshouding, maar ook een proces. Hoe meer spullen je loslaat, hoe meer je merkt dat je het met nog minder kan stellen. De Piraminder van het Netwerk Bewust Verbruiken is een vijfstappenplan dat je helpt consuminderen.

  1. Gebruik wat je hebt. Misschien heb je wat je zoekt al in huis of kan je er een ander product voor gebruiken?
  2. Deel of ruil. Veel spullen gebruiken we maar af en toe. Waarom ze een plaats in huis geven als je ze ook kan lenen van familie of vrienden? Of check www.gedeelddoor.be!
  3. Ga voor tweedehands. Met wat zoekwerk vind je bijna alles tweedehands, bij kennissen, op tweedehandssites, rommelmarkten of in kringwinkels.
  4. Maak het zelf. Eten, kleding, speelgoed, schoonmaakmiddelen ... Je kan veel zelf maken.
  5. Koop duurzaam. Zijn de vorige stappen te omslachtig of leverden ze geen resultaat op? Koop dan van een nieuw product de meest duurzame variant, gemaakt van eerlijke materialen (fairtrade, lokaal, met een keurmerk, ecologisch, biologisch). Op www.ecoplan.be vind je de verkooppunten in de buurt.

* Schakel je huisgenoten in

Veel opruimers wijzen naar hun huisgenoten wanneer hun plan dreigt te mislukken. Onthoud dat jij ervoor gekozen hebt om op te ruimen en te ontspullen. Je kan dus niet verwachten dat je huisgenoten dat meteen toejuichen. Opruimen doe je in de eerste plaats voor jezelf. Ga op een rustig moment en met een positieve houding het gesprek aan. Leg uit waarom minder spullen hebben voor jou belangrijk is en wat je daarmee wil bereiken. Welke voordelen spreken je partner en kinderen aan, denk je? Ga daar dieper op in. Luister naar wat zij te zeggen hebben. Zorg ook voor makkelijke afspraken. Dat hoeven er geen tien te zijn. Met vier goede regels die iedereen nakomt, kom je al ver. Bijvoorbeeld:

  • Elke avond ruimen de kinderen hun speelgoed op.
  • De sleutels komen op een vaste plek.
  • Alles wat op de trap ligt en voor jouw slaapkamer bedoeld is, neem je mee naar boven en leg je waar het hoort.
  • Enkel vuile kleren die in de wasmand liggen, worden gewassen. Werken de regels niet, bespreek dat dan samen.

(Meer lezen? 'Opgeruimd leven', Eva Brumagne)