16 voedingsmiddelen die goed zijn voor je hart

doorLaurane Berkeinop 29/05/2020

Hart- en vaatziekten zijn helaas veelvoorkomende gezondheidsproblemen. Gelukkig bestaan er vandaag verschillende medicijnen die hart- en vaatziekten kunnen voorkomen of onder controle houden. Ook je levensstijl kan een groot verschil maken. Gezond eten en voldoende beweging kunnen ervoor zorgen dat hart- en vaatziekten bij jou minder kans krijgen. Wij zetten enkele voedingsmiddelen die goed zijn voor je hart op een rij.

1. Vette vis

Je leest het overal: vette vis zoals zalm, sardines en makreel zijn super goed voor het hart. Vis bevat grote hoeveelheden omega-3 vetzuren, en die verlagen onder andere het risico op een onregelmatige hartslag. Het best is om ongeveer twee maal per week vette vis te eten. Geen visliefhebber? Je kan ook omega-3 vetzuren verkrijgen als voedingssupplement.

2. Havermout

Havermout is rijk aan oplosbare vezels, en die vezels verlagen het cholesterolgehalte in je bloed. Ze zorgen ervoor dat de cholesterol niet wordt opgenomen in de bloedbaan. Je consumeert best havermout zonder suiker. Daarnaast zijn ook voedingsmiddelen met volle granen, zoals brood en pasta goed voor het hart.

3. Rode vruchten

Bosbessen, aardbeien en andere bessen verlagen het risico op een hartaanval. Bessen bevatten antioxidanten die de bloeddruk verlagen en bloedvaten verwijden.

4. Donkere chocolade

Wanneer je dagelijks een kleine hoeveelheid donkere chocolade consumeert, heb je minder kans op het krijgen van een hartaanval of een beroerte. Het best eet je chocolade met minstens 60 à 70% cacao. Donkere chocolade bevat namelijk componenten die de bloedstollingen en -ontstekingen kunnen verhelpen, je bloeddruk stabiel houden en je hart beschermen.

5. Citrusvruchten

Wie regelmatig sinaasappels of pompelmoezen verorbert, heeft 19% minder kans op een beroerte. Citrusvruchten bevatten veel vitamine C, en dat zorgt er ook voor dat het risico op een hartaandoening vermindert.

6. Sojaproducten

Sojaproducten, zoals onder andere tofu en sojamelk, bevatten veel onverzadigde vetten, vezels, vitaminen en mineralen. Soja verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed. Als je het risico op hartaandoeningen wilt verminderen, vervang je je gewone melk dus best door sojamelk!

7. Aardappelen

Aardappelen bevatten vezels die je bloeddruk verlagen en het risico op hartaandoeningen verminderen. Pas op: wanneer je aardappelen gaat frituren verminderen de gezondheidsvoordelen.

8. Tomaten

Tomaten bevatten antioxidanten die ‘slechte’ cholesterol in je bloed verlagen en je bloedvaten openhouden. Zo heb je een lager risico op hartaanvallen én bovendien bevatten tomaten weinig calorieën en weinig suiker.

9. Noten en zaden

Amandelen, walnoten, pistachenoten, pinda’s en tal van andere noten bevatten vezels die goed zijn voor je hart. Daarnaast bevatten ze ook vitamine E, en die helpt ‘slechte’ cholesterol in je bloed verlagen. Onder andere walnoten en lijnzaden bevatten dan weer veel omega-3 vetzuren, en die verminderen ook het risico op hartproblemen.

10. Peulvruchten

Peulvruchten, zoals bonen, linzen en erwten, bevatten veel eiwitten en geen ongezond vet. Wie vier maal per week peulvruchten eet, heeft 22% minder kans op hartziektes. Bovendien houden peulvruchten ook de bloedsuikerspiegel onder controle bij mensen die lijden aan diabetes.

11. Olijven

Olijven en olijfolie bevatten ‘goed’ vet, en helpen bovendien de cholesterol en de bloedsuikerspiegel verlagen. Ook het risico op hartaanvallen en beroertes vermindert indien je regelmatig olijven of olijfolie consumeert.

12. Alcohol en koffie

Alcohol, en dan vooral rode wijn, verlaagt het risico op hartziekten, maar wanneer je er te veel van binnenkrijgt kan het het risico ook weer verhogen. Drink daarom niet meer dan twee glazen rode wijn per dag. Ook koffie zou het risico op overlijden door een hartaandoening met zo’n 15% doen dalen. De kans op beroertes daalt zelfs met 30%. Maar ook hier weer geldt: te veel koffie drinken verhoogt het risico dan weer. Drink dus niet meer dan zes kopjes koffie per dag.

13. Groene thee

Het drinken van groene thee brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. Wie dagelijks zo’n drie à vier kopjes groene thee drinkt, heeft 20% minder risico op hart- en vaatziekten. Ook de kans op een hartaanval vermindert aanzienlijk.

14. Broccoli, spinazie en boerenkool

Zo goed als alle groenten zijn gezond, maar groene groenten geven je hart een extra boost. Ze bevatten antioxidanten die je lichaam vrijmaken van schadelijke stoffen, en bovendien bevatten ze ook vezels, vitaminen, mineralen en omega-3 vetzuren. Groene groenten verminderen de kans op hart- en vaatziekten dus op verschillende manieren!

15. Avocado’s

Avocado’s zijn rijk aan onverzadigde vetten die de risico’s op hartziekten en de cholesterol in je bloed verlagen. Bovendien zijn avocado’s multicombineerbaar en kan je ze verwerken in guacamole.

16. Granaatappels

Granaatappels bevatten tal van antioxidanten die onder andere verharding van de slagaders voorkomen. Wanneer je dagelijks een granaatappel eet, verbetert ook de bloedstroom naar je hart. Ook appels bevatten veel gezonde stoffen.