Drink je genoeg water? Diëtist Sanne vertelt op welke alarmsignalen je moet letten

doorLiesbeth De Corteop 08/08/2020

Droge huid? Slecht humeur? En een hoofdpijn die verdacht veel op migraine lijkt? Dan is de kans groot dat je te weinig water drinkt. Af en toe kan dat geen kwaad, maar met temperaturen die deze week vlotjes boven 30 graden gaan, is hydrateren een must. Voedingsdeskundige Sanne Mouha lijst op welke signalen je lichaam geeft als je meer moet drinken.

Dat water goed is voor je lijf en leden, weten we allemaal. Maar waarom precies? “Het is essentieel voor de goede werking van ons lichaam, want dat bestaat voor 60 à 70 procent uit vocht”, vertelt Sanne Mouha. “Dat vocht hebben we nodig voor een heleboel dingen. Denk maar aan de aanmaak van speeksel, de productie van oogvloeistof en het verwijderen van de afvalstoffen uit ons lichaam.”

“Het ding is: we zitten nooit stil. We verliezen ook vocht via urine, speeksel, tranen en zweet. Om dat te compenseren, is het belangrijk om voldoende water te drinken, want je lichaam wil het koste wat het kost vermijden om onder die 60 procent te duiken. Vooral bij zonovergoten dagen is dat belangrijk, want dan zweet je meer.”

Drink je te weinig? Dan zit je op een hete zomerdag niet alleen opgescheept met okselvijvers, maar ook met een droge mond. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere manieren waarop je lichaam z’n ontevredenheid uit en duidelijk maakt dat het tijd is om recht te staan en je glas nog eens bij te vullen. 

1. Je huid is minder elastisch

“Wanneer je vocht tekort komt, geeft je lichaam voorrang aan primaire functies zoals je hart en je bloeddruk”, legt Mouha uit. “In en rond de huidcellen zit ook vocht, maar je huid is in the grand scheme of things niet zo belangrijk. Je velletje is dus een van de eerste dingen die het ondervindt als je te weinig water consumeert. Ze wordt minder elastisch en voelt droger en trekkerig aan. Ook je lippen kunnen droger zijn, inclusief vervelende velletjes.”

“Een droge huid kan uiteraard ook andere oorzaken hebben. Maar is het plots, heb je meer dorst en is je urine donkergeel? Dan heeft een gebrek aan water er zeker mee te maken.” 

2. Opstopping van de afvalstoffen

Mouha: “Je zult ook minder naar het toilet moeten gaan en je toiletbezoek zal moeilijker verlopen. Dat wil zeggen dat je minder afvalstoffen kwijtgeraakt. Die gifstoffen gaan zich opstapelen, met alle gevolgen van dien. Je bent zwakker, suffer en kan je minder goed concentreren. Ook je humeur zal eraan geloven: je bent sneller op je tenen getrapt.” 

3. Hoofdpijn steekt de kop op

Naast de opstapeling van afvalstoffen wordt je interne temperatuur minder efficiënt geregeld en heb je een stijgende bloeddruk. Deze combinatie levert, volgens Mouha, een bonzend hoofd op. “Het voelt aan als migraine, maar dat is het eigenlijk niet. Nog zo’n nadeel: als je bloeddruk stijgt, waardoor je duizelig wordt en in extreme gevallen zelfs kunt flauwvallen.”

4. Knipperen tegen de droogte

Ogen in goede conditie zijn ook een beetje vochtig. Mouha: “Ik kan me goed inbeelden dat je meer knippert als je waterpeil op een laag pitje staat. Het doel van knipperen is immers om je oog gezond en nat te houden.”

Hoeveel water moet je dan drinken? 

Kortom, de boodschap is duidelijk: water is goed voor héél veel dingen. Maar hoeveel moet je exact drinken? “De algemene richtlijn is anderhalve liter tot twee liter per dag. Maar eigenlijk is dat voor iedereen verschillend”, aldus de diëtist. “Het hangt af van verschillende factoren. Ben je een groot zweetpatéke? Zit je de hele dag in de airco, of zit je buiten bij tropische temperaturen? Ben je aan het relaxen in de schaduw, of ben je aan het wandelen of aan het werken? Hoe meer je zweet, hoe meer water je nodig hebt. Op hete dagen zou ik aanraden om minstens anderhalve à twee liter te drinken. Volg daarna je dorstgevoel. Heb je dorst, dan moet je drinken.”

“Let er ook op dat je niet té veel water drinkt, dat kan nefast zijn voor je nieren. Als je normaal gezien maar een liter water drinkt, moet je nu dus niet plots op korte tijd sloten naar binnen kappen. Bouw dan rustig op en begin bijvoorbeeld met elke dag een halve liter water. Lukt dat enkele dagen goed, streef dan naar één liter, en zo verder ... Dronk je ervoor al drie liter, dan kan het geen kwaad om drie à vier liter te blijven drinken, zolang je het goed spreidt over de hele dag.”

“Wat goed helpt om meer water te drinken, zijn apps die je pushberichten sturen”, zegt Mouha nog. “‘Water Time’ en ‘Water drinken’ zijn twee Nederlandstalige apps die je regelmatig een herinnering of aanmoediging sturen om te drinken. Je kan je doel zelf instellen, of het door de app laten bepalen aan de hand van geslacht en gewicht.”

Als je gewoon water te saai vindt, kan je het altijd pimpen met wat fruit, groente, gember of lekkere kruiden zoals munt. “Of kies voor water met een smaakje. Frisdrank, ook light, en fruitsap beperk je het best tot een halve liter per dag, want die zijn niet goed voor de tanden.”