Van puistjes tot stemmingswisselingen: deze 7 signalen wijzen erop dat je te veel suiker eet

doorNele Annemansop 10/02/2018

Suiker vind je bijna in alles wat je eet, zelfs in voeding waar je het niet zou verwachten (ja, ook ketchup, magere yoghurt, granola en kant-en-klare spaghettisaus zitten er vol van). Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meeste mensen te veel van het witte goedje opsmullen. Maar wat is te veel? Voedingsdeskundige Brooke Alpert toont een aantal signalen die erop wijzen dat je te veel suiker eet en het dus hoog tijd is komaf te maken met je zoete verslaving.

1. Je hunkert voortdurend naar suiker

Geloof het of niet: je kan verslaafd zijn aan suiker. En hoe meer je ervan eet, hoe meer je trek erin toeneemt. ‘Door veel suiker te eten, veroorzaak je een hormonale reactie in je lichaam die te vergelijken is met een golf. Zo zorgt een hoge suikerinname voor pieken in je bloedsuikerspiegel, die gevolgd worden door dalen waardoor je lichaam net nog meer suiker wilt’, vertelt Alpert. ‘Merk je dat je voortdurend verlangt naar iets zoets, negeer dat signaal dan niet, want dat kan een teken zijn van een groter probleem’, vult ze verder aan.

2. Je hebt altijd meer suiker nodig om je verzadigd te voelen

Heb je niet alleen een onbedwingbare trek in suiker, maar merk je dat je ook steeds meer suiker nodig hebt om je te verzadigen? ‘Dat kan wijzen op insulineresistentie waarbij je lichaam minder gevoelig wordt voor suikers en je dus altijd meer suiker nodig hebt. Het grote gevaar aan insulineresistentie is dat het kan leiden tot type 2 diabetes’, aldus de voedingsdeskundige.

3. Je bent aangekomen

Je hebt ons waarschijnlijk niet nodig om te weten dat suiker dik maakt. Want eet je er te veel van, dan slaat je lichaam de suiker op als vet. Bovendien remt suiker je eetlust niet, maar wakkert hij hem juist aan. ‘Suikerrijke producten die geen eiwitten of vezels bevatten, vullen niet, waardoor je gewoon blijft eten’, vertelt Alpert. 'Daarnaast moet je lichaam voortdurend insuline aanmaken als je je volpropt met suikerrijke voeding, waardoor je er uiteindelijk resistent voor wordt.'

4. Je hebt regelmatig last van stemmingswisselingen

Een suikerpiek, waarbij je je goed voelt, wordt helaas steevast gevolgd door de daarbij horende suikerdip. ‘Die dip kan stemmingswisselingen veroorzaken en je een slecht gevoel geven. Zeker als je echt te veel van goedje ophebt’, vertelt Alpert. 'Een hoge suikerinname wordt in sommige studies ook gelinkt aan een hoger risico op depressie.' Hoog tijd dus om komaf te maken met je zoete zonde.

5. Je huid is onzuiver

Helaas krijgt ook je huid het zwaar te verduren als je sugar cravings de kop op steken. ’Sommige mensen zijn gevoelig voor een insulinepiek, waardoor hun hormonen in de war raken en puistjes en rosacea ontstaan’, aldus de voedingsdeskundige.

6. Je hebt vaak gaatjes

Als je kinderen hebt die vaak snoepen, hoeven we je vast niet meer te vertellen dat dat gepaard gaat met een aantal extra bezoekjes aan de tandarts. 'Dat komt omdat de bacteriën in je mond de suiker omzetten in zuur, waardoor je tandglazuur aangetast wordt. Normaal gezien herstelt het tandglazuur zich, maar als je vaak een veel suikerrijk eet, heeft het niet de tijd om zich te herstellen waardoor gaatjes ontstaan', zegt Alpert.

7. Je hebt weinig energie

Heb je vaak last van een energiedipje? Misschien is je ochtendlijke kopje koffie met drie suikerklontjes dan de boosdoener. ‘Je energiepeil is het meest stabiel als je bloedsuikerspiegel dat ook is. Te veel suiker leidt dus niet alleen tot schommelingen in je bloedsuikerspiegel, maar ook voor pieken en dalen in je energie’, vertelt Alpert.

Verslaafd aan suiker? Hier vind je vijf makkelijke manieren om er komaf mee te maken