Uitstelgedrag? Daardoor komt het (en dit kan je eraan doen)

doorSophie Vereyckenop 11/07/2018

Weet je nog die ene keer dat je meteen de vuile was wegwerkte na de vakantie en na een gezellig etentje met vrienden terstond alle vuile borden en sopje gaf? Wij ook niet. Uitstel mag dan niet altijd afstel zijn,

Van een vervelende vergadering die je voor je uit blijft schuiven tot een hoognodige opruimbeurt die er pas van komt wanneer je bezoek verwacht. Het is volkomen menselijk om taakjes waar we eigenlijk geen zin in hebben een plekje in de toekomst te geven.

'Uitstel is meer dan alleen maar het vermijden of vertragen van een taak', vertelt psycholoog David Ballard. 'Het heeft meestal een psychologisch aspect.' 'Mensen stellen zaken uit omdat ze het niet belangrijk vinden, maar ook omdat ze vrezen dat ze er niet in zullen slagen, omdat ze er niet meteen iets bij winnen of omdat ze gewoon vrij impulsief zijn.'

Of je er iets aan kan doen? Dat wel, al hangt het natuurlijk allemaal af van de reden wáárom je uitstelgedrag vertoont. Ballard: 'Probeer eens objectief naar jezelf en je gewoonten te kijken. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die je áltijd uitstelt? Is er een rode draad? Of waarom doe je dat, denk je zelf?' Op die manier vorm je een goed beeld van je werk- en studeergewoontes, en is de kans groter dat je ze kan veranderen.

Deze redenen komen het meest voor:

1. Timing
Het is doodnormaal dat je het ene moment een stuk productiever bent dan het andere. Probeer die momenten te identificeren, en plan je werk zodat je de belangrijkste (of lastigste) taken op die momenten kan uitvoeren.

2. Te veel
Misschien raak je nogal snel overweldigd door grote projecten. In dat geval kan het helpen om de taak onder te verdelen in kleinere sub-taken. Bovendien heb je zo het gevoel dat je productiever bezig bent, omdat je meerdere dingen kan afvinken. En dat werkt natuurlijk motiverend.

3. Uitgestelde waardering
Sommige mensen hebben nu eenmaal waardering nodig. Daarom niet in de vorm van lovende woorden of complimentjes, maar wél het gevoel dat hun werk iets oplevert. En bij projecten op langere termijn valt dat soms best tegen. Het resultaat: ze schieten pas in actie nét voor de deadline. Heb je hier last van? Probeer jezelf dan onderweg af en toe te belonen. Dat kan op heel verschillende manieren: van een korte Facebook-pauze tot een welverdiende koffie na afloop. Ook kan het helpen om eens voor jezelf op te lijsten waarom die taak precies belangrijk is. Vraag jezelf af: waarom doe ik dit nu eigenlijk?

4. Afleiding
Je ging heel even je mails checken. Een uur later heb je nog geen enkel antwoord uitgestuurd, maar wel al tien kattenfilmpjes bekeken. Herkenbaar? Speel daar dan op voorhand op in. Leg je telefoon weg, zet alle notificaties af en zorg dat je nooit meer dan twee tabbladen per keer hebt openstaan. Probeer ook het multitasken tot een minimum te beperken. In tegenstelling tot wat velen denken, is het helemaal niet productiever om meerdere dingen tegelijk te doen. Integendeel, onderzoek wijst uit dat we alles net veel minder goed afwerken. Bovendien heb je zo het gevoel dat er geen einde komt aan je to do-lijst. Neem dus de tijd om een opdracht rustig af te werken voor je aan iets nieuws begint.

5. Concentratiedip
Soms lukt het gewoon niet. Dan mag je nog zo je best doen, zelfs de besten onder ons botsen af en toe tegen een muur. Neem jezelf niets kwalijk en ga iets anders te gaan doen. Ga sporten, kruip vroeg onder de wol, eet voldoende en gezond, en doe iets leuks na het werk. Op die manier kan je de batterijen weer opladen en er de volgende dag weer met goede moed tegenaan.