Adios haardos? Cosmetisch wetenschapper René legt uit wat je kan doen tegen haaruitval

doorSophie Vereyckenop 06/02/2021

Wellicht heb je het al gemerkt: waar douchen vroeger hoogstens enkele slachtoffers eiste, heeft het afvoerputje steeds meer weg van een massagraf. Alsof we meer haar verliezen dan anders. Een gevolg van gesloten kappersdeuren, coronastress en het binnenzitten? Of is het gewoon de tijd van het haar?

Wist je dat de Egyptische piramides er zonder onze haardos wellicht nooit hadden gestaan? De imposante, loodzware granietblokken moesten op de juiste plaats geraken, en daarvoor gebruikten de Egyptenaren een tuig dat voornamelijk uit mensenhaar bestond. Eén haarstreng kan ongeveer 100 gram houden. Onze volledige kruin zelfs tien tot twaalf ton, het gewicht van twee olifanten. Dat moet wel, want ze hebben een belangrijke functie: ze beschermen ons tegen de gevaarlijke buitenwereld: frictie, uv-straling, extreme temperaturen, beestjes, pollutie en zweet. 

Enfin, onze haardos kan best wat verdragen. En toch lijkt het tegendeel steeds vaker waar. Dagelijks verliezen we zo’n honderd haren, maar nooit de moed. Dit jaar lijkt het anders. Alsof zelfs de haren op ons hoofd redeneerden: “Jongens, als het nog tot 13 februari zo zit met die coronacoupes, zijn we weg”. Hoe komt het dat we plots zoveel meer haren tellen in de zetel of op onze winterjas? En belangrijker: kunnen we er iets aan doen? 

Stress als hoofdzaak

Corona speelt wel degelijk een rol in de hoeveelheid haren die we op dagelijkse basis verliezen. Al heeft dat niet zozeer met de sluiting van de kappers te maken, maar wel met stress, vermoedt cosmetisch wetenschapper René Nagels. “Stress is een bepalende factor voor de haargroei. Niets mis met een gezonde dosis spanning. Dat geeft energie. Energie die de haarfollikels of haarzakjes nodig hebben om in actie te komen.” Maar aanhoudende stress, onzekerheid en spanning – waar we ons in tijden van corona allemaal iets bij kunnen voorstellen – doen meer kwaad dan goed. “De nieren gaan dan cortisol aanmaken. Het lichaam zet dit om in cortisone, een hormoon dat net een degenererende werking heeft op onze haarfollikels.” 

Ook de periode speelt een rol, voegt de wetenschapper toe. “In de zomermaanden zien we meer zon. Het is warmer, waardoor de haarvaten lichtjes uitzetten. Zo kunnen ze meer voedende bestanddelen vervoeren en groeit het haar beter. Waarschijnlijk is daglicht eveneens van belang. En niet te vergeten: in de zomer zijn we vaak gelukkiger.” 

Al mogen we de invloed onze vrouwelijke hormonencocktail niet onderschatten. “Het is dankzij het hormoon oestrogeen dat de haargroei op gang komt. Uit dit oestrogeen synthetiseert het lichaam oestron, een stofje dat de celdeling in de haarzakjes stimuleert en zo de groeifase van onze haren in stand houdt. Naarmate de jaren verstrijken, vermindert de aanmaak van oestrogeen en krijgen de mannelijke hormonen de bovenhand. De lippen worden smaller, sommige vrouwen krijgen last van baardgroei en meer lichaamsbeharing, terwijl de hoofdharen uitvallen. Ook tijdens de menstruatie, zwangerschap of door contraceptie kunnen hormonen fluctueren en zo haarverlies veroorzaken.” Dat we er allemaal last van hebben is dus niet zo gek. Maar hoe pak je het aan?

Gezonde haardos & gezond lichaam

René Nagels: “Gezonde voeding stimuleert heel wat metabolische processen in het lichaam, waaronder de haargroei. Onze haren bestaan voornamelijk uit eiwitten, en je zet ze dan ook best regelmatig op het menu. Dat wil zeggen: vette vis, kip, vlees, melkproducten en eieren, maar evengoed bonen, erwten, noten, zaden, bessen en avocado.” 

“IJzer, dat te vinden is in donkere chocolade, vis, vlees, groenten, fruit, noten, zaden en zeewier, zorgt voor meer energie in de haarfollikels. Caroteen (terug te vinden in alle felgekleurde groenten en fruit zoals spinazie, wortelen, paprika en aardbeien) helpt bij een gezonde hoofdhuid.” 

Wijn drink je best wat minder, tipt Nagels. “Alcohol heeft een uitdrogend effect en draagt bij tot droog, dof en snel afbrekend haar.” Ook roken raadt hij sterk af. “De haarvaatjes verstoppen én er wordt minder zuurstof via het bloed aangereikt, waardoor de haarzakjes niet voldoende zuurstof krijgen.” 

Zorgpersoneel voor je haar

Een dagcrème gebruiken we ons leven lang. Waarom zou je dat dan niet doen voor je haar? Cosmetisch wetenschapper René Nagels: “Als je weet dat de groeifase van ons haar twee tot zeven jaar kan duren, is het onmogelijk dat een kuurtje van pakweg een paar dagen tot weken kan helpen. Wil je blijvend iets veranderen? Dan zijn geduld en doorzetting een must.” 

We kunnen onze haardos wel beschermen. “De haarfollikels zijn de motortjes die de haren laten groeien. Net zoals een spier heeft het haarzakje voldoende zuurstof, energie en bouwstoffen nodig om in leven te blijven. Is het haarzakje al afgestorven? Dan kunnen we weinig doen. Per slot van rekening kunnen we evenmin een nieuwe arm laten aangroeien. Leeft de follikel nog? Dan kunnen we de haargroei wél stimuleren en het haar beschermen. Vaak is het zo dat de haarschubben beschadigd zijn, en schadelijke invloeden zoals uv, pollutie en chemische stoffen kunnen indringen. Bovendien zijn de haren zo
poreus dat ze vocht verliezen waardoor ze dun en broos worden. De juiste shampoo en conditioner sluiten zich als een beschermend schild rond de kern van de haren en maken deze terug elastisch, veerkrachtig en sterk.” 

1. Oolong Tea Shampoo

2. Lotions day & night care.

3. Keratine repairing shampoo, te koop bij de apotheek.

4. Power conditioner.

5. Full resist power haarmasker

Happy hoofdhuid, happy hair

René Nagels: “We focussen ons vaak op de haren die we zien. Alleen, deze haren zijn in principe levenloos, net als onze vinger- of teennagels, en kunnen we enkel optisch verbeteren met de juiste verzorgingsproducten.” 

Een goede verzorging stopt dan ook niet bij de haarlijn. Je hoofdhuid, inclusief het deel van de haren dat we niet zien, is net zo belangrijk, aldus de wetenschapper. “Voor de hoofdhuid is het essentieel dat we het microbioom, een soort van onzichtbaar ecosysteem van bacteriën dat onze huid gezond houdt, niet verstoren. Is de hoofdhuid ongezond met schilfertjes en korstjes, dan is het moeilijk voor een haartje om hier doorheen te geraken.” 

Goed verzorgen, dus. Een verzorgende olie of masker afgestemd op de behoeften van je hoofdhuid, en af en toe een milde scrub of exfoliant om dode huidcellen, onzuiverheden en achtergebleven productresten te verwijderen.

1. L’huile apaisante.

2. Invite Advanced Scalp Revitalizer.

3. Scrub Energisant.

Camouflagetechnieken

Wil je die dunne haardos optisch voller doen lijken? Dan is een tricopigmentatiebehandeling een optie. Met behulp van een tricoroller die minuscule naaldjes bevat, worden pigmentpuntjes op de hoofdhuid getatoeëerd. Zo lijkt de hoofdhuid meer bedekt. Nadeel van de behandeling? Het is erg duur, prijzen schommelen tussen 900 en 1.800 euro, en het is enkel weggelegd voor brunettes, vertelt Karen Sarasin, verpleegkundige van opleiding en experte in medische pigmentatie. “Een vrouw met witblond of grijs haar is er niets mee, want lichte pigmenten op de hoofdhuid kan je niet zien. Een andere, nieuwe optie is plaatjesrijk plasma of PRP. Daarbij wordt bloed geprikt en gecentrifugeerd. Zo kunnen we het plasma uit het bloed isoleren om in de hoofdhuid te spuiten. Het is wetenschappelijk bewezen dat de bloedplaatjes in het plasma groeifactoren vrijgeven. Die geven luie haarfollikels een schop onder hun kont, waardoor ze weer meer haartjes produceren.”