Mondkapje confronteert ons met slechte adem: tandarts tipt hoe je je mond het best verzorgt

doorSophie Vereyckenop 10/06/2021

Nog nooit werden we zoveel met onze adem geconfronteerd als de dag van vandaag. Sinds mondkapjes hun vaste benoeming kregen, durft onze mondgeur al eens in de neus kriebelen. En die is tot onze teleurstelling iets meer eau de Camembert dan eau de Chanel. Maar wat kan je eraan doen? Tandarts Zaza Delforche en mondhygiëniste Romy Snoek geven tips. “Whitening tandpasta’s laat je beter links liggen, kies in de plaats voor eentje met fluoride”, is er eentje van een hele reeks.

De gouden regel voor de perfecte poetsbeurt is twee maal twee, vertelt tandarts Zaza Delforche. “Twee keer per dag gedurende twee minuten. Oefen lichte druk uit en hou de haartjes van je tandenborstel in een hoek van 45 graden richting het tandvlees: zo poets je de randjes goed mee. Idealiter hou je een vaste volgorde aan. Denk bijvoorbeeld aan de drie B’s: buitenkant, binnenkant en bovenop de tanden en kiezen.”

De juiste tools

Koop liever een tandpasta die fluoride bevat dan witmakende stoffen. “Whitening tandpasta’s bevatten optische systemen die de lichtreflecterende eigenschappen van de tanden wijzigen, waardoor ze de illusie geven dat je tanden witter zijn. Eventueel kunnen ze oppervlakkige verkleuringen door voeding, drank of tandplaque aanpakken, omdat ze een hogere abrasiviteit (lees: schurende eigenschappen) hebben. Maar wat reclames ooit beweren, de intrinsieke kleur van je tanden zullen ze niet veranderen.” Belangrijker is het om een tandpasta te kopen die fluoride bevat: dat wordt opgenomen in het tandglazuur, dat versterkt de tanden waardoor ze minder gevoelig zijn voor gaatjes. 

Precies daarom let je best op met tandpasta op basis van houtskool. Die mogen momenteel dan wel heel hip zijn, er bestaan geen studies die aantonen dat ze voor wittere tanden zorgen, aldus de tandarts. “Integendeel, ze kunnen het tandglazuur beschadigen waardoor je meer risico loopt op gaatjes. Bovendien bevatten ze geen fluoride, wat net het belangrijkste ingrediënt is in een tandpasta. Omdat het vaak niet wordt toegevoegd, maar ook omdat houtskool fluoride inactiveert.”

Een elektrische tandenborstel mag, maar is geen must. “Het grootste verschil is dat een elektrische borstel al het werk voor ons doet, terwijl een manuele poetsbeurt staat of valt met de juiste techniek, legt Zaza Delforche uit. “Daarom geven we meestal de voorkeur aan elektrisch, omdat die over het algemeen betere resultaten geven. En ze hebben een sensor hebben die aangeeft wanneer je te veel druk zet, wat poetstrauma’s kan voorkomen. Maar als je uitstekend manueel poetst, hoef je niet per se de overstap te maken.”

Flossen en schrapen

Met poetsen alleen kom je er echter niet. Een tandenborstel komt enkel op de buitenzijde van de tanden en kiezen, niet ertussen, waarschuwt mondhygiëniste Romy Snoek. Zelfs de meest trouwe schrobbers krijgen daardoor maar 60 procent van het tandoppervlak schoon. “Tijdens het poetsen raak je niet goed aan de plekjes tussen de tanden, waardoor plaque en voedselresten vrij spel krijgen.” En ook op de tong kunnen allerlei voedselresten en bacteriën achterblijven. Die leggen niet alleen een soort van laagje over de tong, maar produceren ook een zwavel, wat voor een onaangename mondgeur kan zorgen, aldus de mondhygiëniste. Wat je eraan kan doen? Schrapen wat er te schrapen valt. “Op een ruwe tong blijven immers makkelijker voedselresten zitten dan op een gladde tong.” En vergeet vooral ook niet te flossen na het poetsen.

Je tong schrapen, hoe doe je dat?

1. Steek je tong zo ver mogelijk uit.
2. Plaats de reiniger helemaal achteraan en oefen een beetje kracht uit zodat de tong wordt platgedrukt.
3. Trek de schraper langzaam naar voren.
4. Maak schoon onder stromend water en herhaal nog vier keer.