“Wie zich beschermt, vertoont 24 procent minder tekenen van huidveroudering.” Met dit zonneplan bescherm je je huid als je buitenkomt

doorSophie Vereyckenop 14/06/2021

Wat hebben we haar gemist, die zomerzon. Na een moeilijke doorstart in mei zijn we helemaal klaar om de zomer in te gaan. Maar dat betekent ook dat onze huid de nodige bescherming vraagt. “Want zonder zonnefactor lopen we schade op. Dat leidt tot rimpels, huidveroudering, maar ook celschade en zelfs huidkanker”, bevestigt dermatologe Dagmar Ostijn. Samen met Ciska Dings, een producent van zonnecrèmes, stelt ze een efficiënt zonneplan op maat op. Beautyredactrice Sophie tipt de beste zonnecrèmes op basis van je huid en je noden.  

De zon wordt al sinds het begin der tijden aanbeden. Als brenger van licht en warmte, als schenker van leven, en - anno 2021 - als reden dat we eindelijk ons sociaal leven van onder het stof kunnen halen. De zon doet ons herleven. Omdat we op zo’n terrasje eindelijk eens iets anders kunnen bestellen dan de zoveelste take-out koffie. Omdat we op het doorsnee tuinfeest eindelijk eens tegen tien andere gezichten kunnen palaveren. De psychosociale impact van de zon is enorm, bevestigt psychologe Liesbeth Saerens. Zéker in tijden van corona. “De zonnestralen lokken ons naar buiten: we zien meer mensen en genieten des te intenser van het samenzijn. Bovendien associëren we de zon onbewust met vakantie, waardoor we ons ontspannen en opgewekt voelen.”

Zonmisbaar

Dat al die zonne-energie de mentale batterijen oplaadt, is wetenschappelijk te verklaren, vertelt arts Luc Swinnen. “Dankzij de zon maakt ons lichaam serotonine aan. Dat is een neurotransmitter, een soort van chemisch stofje dat ons brein in gang zet en boodschappen verstuurt tussen de hersencellen en ons lichaam. Wat serotonine zo bijzonder maakt, is dat het belet dat we depressief worden. Eigenlijk geeft de zon ons dus zomaar een antidepressivum cadeau.” 

Een ander niet onbelangrijk detail: samen met het kwik stijgt de innerlijke gevoelstemperatuur. De zon geeft het testosterongehalte een boost. We flirten meer, er ontstaan kriebels in de buik en je hebt meer zin in seks.” Kortom, die summer of love is meer dan een mythe.

En we plukken er ook fysiek de voordelen van. Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitaminen en mineralen, waarvan de bekendste vitamine D is. Die BV-status (bekend vitamine) is volledig terecht, vindt de arts. “Vitamine D zorgt voor de aanmaak van gezonde botten, verbetert onze immuniteit en levert energie, zowel fysiek als mentaal.” Daarnaast daalt de bloeddruk lichtjes van én slapen we beter na wat tijd in de zon. “Daglicht heeft een enorme impact op onze slaap, en die beïnvloedt dan weer de rest van onze gezondheid. Raakt onze biologische klok ontregeld? Dan krijgen we een domino-effect aan bijwerkingen: het metabolisme raakt in de war, de weerstand verzwakt, we eten minder gezond, hebben minder fut en een slechter humeur.”

Omgekeerd geldt gelukkig hetzelfde: voldoende daglicht houdt de hormoonhuishouding in balans, waardoor we beter slapen en ons energieker voelen. Slechts één probleem: wij, Belgen, hebben het met onze breedtegraad niet getroffen. Eén derde van onze landgenoten zou een tekort aan vitamine D hebben. Dat leidt in de eerste plaats tot vermoeidheid. Veel mensen zoeken daarom hun heil in supplementen, maar daarvan neem je al snel te veel. Zelf is de arts een grotere voorstander van gewoon regelmatig buitenkomen. “Tien minuten zon op de huid levert al evenveel vitamine D op als gezonde voeding. Al doe je het natuurlijk best met de nodige bescherming.”

In (z)ongenade

Zodra we zonder zonnefactor buitenkomen, lopen we schade op, bevestigt dermatologe Dagmar Ostijn. “Dat zie je – de huid wordt rood – maar er is ook onzichtbare DNA-schade. Zo kan het op lange termijn niet alleen rimpels en huidveroudering veroorzaken, maar ook celschade en zelfs huidkanker.”

Op zich niets nieuws onder de zon, maar als je weet dat het de meestvoorkomende kanker is, moeten we er zeker niet te luchtig over doen, vindt Ciska Dings, die als producent van zonnecrèmes betrokken is bij het debat. “Bovendien heeft het geen enkele zin om te investeren in dure huidproducten als je je niet beschermt tegen de zon. Australisch onderzoek heeft aangetoond dat mensen die zich dagelijks beschermen tegen de zon 24 procent minder tekenen van huidveroudering vertonen.”

De laatste jaren daagt het besef dat naast uv-stralen ook blauw licht voor huidveroudering zorgt, vooral op vlak van pigmentvlekken. Dagmar Ostijn: “Dan gaat het niet over blauw licht afkomstig van computers of telefoonschermen – dat is te zwak om schade te veroorzaken – wél over het blauwe spectrum in zonlicht.” We lezen echter zoveel over de negatieve effecten van de zon dat we bijna zouden vergeten dat ze ook haar goede kanten heeft, lacht Dagmar Ostijn. “Zo is uv B-straling een geweldige ontstekingsremmer, waardoor de zon een positief effect heeft op acne, psoriasis en eczeem. En dankzij dat bruine kleurtje vallen eventuele onzuiverheden en roodheden minder op.” Geniet dus van de zon in al haar kracht, pracht en glorie. Zolang je regelmatig de zonnecrème bovenhaalt, verloopt dat helemaal gesmeerd.

Slim zonneplan

Met deze tips stel je je huid op de juiste manier bloot:

1. Voorbereiding is key
Ga niet meteen urenlang bakken, maar bouw progressief op. Dermatologe Dagmar Ostijn: “Start met een kwartiertje per dag, ’s ochtends en ’s avonds. De ochtend- en avondzon zijn minder intens, waardoor je huid rustig de tijd heeft om te wennen.”

2. Smeer volgens je huidtype
Zonnecrème komt tegenwoordig in alle texturen. Dagmar Ostijn: “Zelf geef ik de voorkeur aan een crème of melk, omdat je van een nevel vaak te weinig aanbrengt. Mensen met een vette huid zijn het meest gebaat met een geltextuur, eventueel met wat salicylzuur erin als je kampt met acne. Crèmes zijn dan weer beter voor een droge huid.”

3. Kies de juiste filter
Dagmar Ostijn: “Minerale filters reflecteren en vormen een schild tussen de huid en de zon, chemische filters zullen uv-straling absorberen en neutraliseren.” Welke nu het beste is? Simpel, diegene die je het liefste smeert, stelt Ciska Dings. Kies er dus een die jij fijn vindt om aan te brengen.

4. Ga voor laagjes
In een ideale wereld gebruikte iedereen 2 milli­gram zonnecrème per vierkante centimeter huid. In werkelijkheid smeert niemand de hoeveelheid van een hazelnoot op zijn gezicht. Ciska Dings: “Werk in laagjes: smeer een aparte zonnecrème boven op je dagcrème, gebruik foundation met SPF en een fixerende spray met SPF. Zo benader je de aanbevolen hoeveelheid.”

5. Tegen welke straling?
Uv B is vooral iets van de zomer, terwijl de zon het hele jaar door uv A-straling afgeeft. Ciska Dings: “Smeer dagelijks tegen uv A – die bescherming herken je aan het cirkeltje met de letters uv A op de verpakking – en combineer in de zomermaanden met een SPF.” Bescherm je daarnaast ook tegen zichtbaar blauw licht (het blauwe spectrum van zonlicht dat ook voor huidbeschadiging zou zorgen). Dat doe je het best met ijzeroxide, tipt Dagmar Ostijn. Je vindt het in foundation, BB-crèmes en minerale poeders.