Zo vind je het perfecte parfum, ook als je online shopt. “De verpakking is vaak een grote weggever”

doorSophie Vereyckenop 18/12/2020

Kerstshoppen ziet er dit jaar anders uit. Om drukte te vermijden, wordt aangeraden zoveel mogelijk online te kopen. En dat is niet altijd even makkelijk. Wat doe je met de onbetwiste nummer één der verlanglijstjes: parfum? Experte Sofie Albrecht onthult drie tactieken die je helpen in het digitaal shoppen van geurtjes (ook voor mannen!) en overloopt de belangrijkste aromafamilies, zodat je de perfecte voor jou vindt. “Frisse parfums zijn een veilige keuze.” 

Opvallend: waar make-up minder vlot de weg naar de virtuele kassa vond, ging de verkoop van parfum tijdens de pandemie de hoogte in. Ondanks het feit dat we binnen onze vier vertrouwde muren verblijven, willen we dus nog altijd lekker ruiken. Niet zo gek, want een lekker luchtje dragen we vooral voor onszelf. 

Van versgemaaid gras tot grootmoeders koekjes, geuren hebben de unieke gave om herinneringen op te roepen, ons een warm en geborgen gevoel te geven. Dat komt omdat we geuren in een speciaal gedeelte van de hersenen verwerken: het emotionele brein. Zodra onze neus iets waarneemt, krijgt het een gevoelswaarde. Het zal dan ook niemand verbazen dat we daar in deze tijden massaal naar op zoek gaan. Een portie flessengeluk voor jezelf, of als cadeautje voor iemand anders. Alleen, hoe doe je dat als je thuis vanuit je coronavrije zetel shopt?

1. Familie kan je kiezen

Er zijn vier grote geurfamilies, vertelt parfumexperte Sofie Albrecht. Frisse geuren, bloemengeuren, houtgeuren en oosterse geuren. Exacte wetenschap is het niet, want niet iedereen hanteert hetzelfde onderscheid en sommige parfums kunnen in meerdere categorieën vallen. “Het is vooral een handig hulpmiddel om te ontdekken wat je lekker vindt en zo gericht naar iets nieuws te zoeken.” 

Tot welke familie een bepaald parfum behoort, hangt vooral af van de geurnoten, al is de verpakking vaak een grote weggever. “Bij traditionele merken zit er een hele strategie achter een flesje. Zowel de kleur, de vorm als de naam roepen een bepaalde sfeer op. Hoe frisser de verpakking en de kleuren, hoe frisser het parfum. Hoe donkerder en mysterieuzer, hoe meer het richting houtachtige of oosterse geuren zal neigen.” Slecht nieuws voor de fans van de aparte geuren. Daar helpt het trucje niet, aangezien nichemerken steeds dezelfde flacon gebruiken.

2. Kraak de geurnoot

Geurmoleculen hebben niet allemaal hetzelfde gewicht, waardoor ze op verschillende momenten vrijkomen. Sofie Albrecht: “Topnoten ruik je het eerst, maar ze vervliegen ook het snelst. Meestal zijn dit frisse noten, soms fruitig of zoet, zoals limoen, mandarijn, appel en meloen. Na een tijdje komen de hartnoten erdoor. Die zijn rijker en blijven langer hangen. Ze vormen de ‘kern’ van het parfum en bestaan vooral uit bloemige en fruitige geuren. De zwaarste moleculen of basisnoten komen pas na een hele tijd vrij. Denk: vanille, amber, muskus en hout. Ze vormen als het ware het fundament van het parfum, en houden het langste.” 

Samen bepalen de geurnoten tot welke familie een parfum behoort, al is het gevaarlijk om daarvoor enkel op de beschrijving af te gaan. “Het verkoopspraatje zegt niet altijd even veel. Vooral de verhoudingen zijn belangrijk, en die kennen we niet. Een handige website is Fragrantica, waar de leden de ingrediëntenlijst herschikken volgens de geurnoten die overheersen.”

3. Pro forma

Heeft al die keuzestress intussen nog niet tot een nieuwe favoriet geleid? Een laatste bepalende factor is de vorm. Kies je voor een eau de toilette of een eau de parfum? Op alcoholbasis? Waterbasis? Of toch liever een olie? De keuze voor een formule gaat hand in hand met intensiteit. Alcoholoplossingen zoals een eau de parfum en eau de toilette zijn het sterkst aanwezig. Alcohol verdampt, en laat het nu net dat proces zijn dat voor de verspreiding van de geur zorgt. 

Sofie Albrecht: “Een eau de parfum bevat ongeveer 10 tot 20 procent concentraat, terwijl een eau de toilette slechts 5 a 10 procent telt. Daardoor blijft een eau de parfum langer hangen.” Naast de traditionele alcoholoplossingen vind je ook watergebaseerde geuren – hier worden de aroma’s opgelost in een mix van olie en water –, pure olies en balsems. Dit zijn skin scents: ze blijven dichter op de huid en zijn ideaal voor mensen die een geur vooral voor zichzelf dragen, zegt Albrecht.

Bloemengeuren

Sofie Albrecht: “Bloemengeuren vormen de grootste familie van damesparfums. Al kan je er alle kanten mee uit. Lelietjes-van-dalen en fresia’s zijn fris en speels en zullen veel vrouwen bekoren, net als fruitige bloemengeuren. Een volle rozengeur is een klassieker en roept een gevoel van harmonie op, terwijl lelies en jasmijn net erg verleidelijk zijn.”

1. Issey Miyake, Nectar d’Issey Première Fleur, 74,50 euro (50 ml), bij iciparisxl.be.

2. Armani, My Way, 71,20 euro (30 ml), bij parfuma.com.

3. Dsquared2, Redwood, 50,47 euro (30 ml), bij douglas.nl.

4. Olfactive Studio, Rose Shot, 220 euro (100 ml), bij olfactivestudio.com.

Frisse geuren

Sofie Albrecht: “Frisse parfums zijn een veilige keuze. Tot deze familie behoren alle lichte, natuurlijke geuren zoals citrusvruchten, poeder- en waterachtige geuren en groene aroma’s. Ze verdampen snel, waardoor ze niet de hele dag in je neus blijven hangen. Het zijn parfums die de meeste mensen aangenaam vinden. Ze geven een verzorgde indruk en zullen zelden iemand storen.”

1. Annayaké, Omizu, 89 euro (100 ml), bij planetparfum.com.

2. Roger & Gallet, Extrait de Cologne Magnolia Chérie, 31,95 euro (30 ml), bij farmaline.be.

3. Narciso Rodriguez, Pure Musc, 57,90 euro (30 ml), bij iciparisxl.be.

4. Miglot, Formula 08, 68,50 euro (50 ml), bij miglot.com.

Houtgeuren

Sofie Albrecht: “Vroeger typisch mannelijk, tegenwoordig steeds vaker te vinden in vrouwenparfums. Houtnoten geven een gevoel van stabiliteit, iemand die stevig in haar schoenen staat en zich niet snel laat leiden door anderen. Dit type vrouw heeft doorgaans al wat parfumervaring en is niet bang van een androgyn kantje. Niet meteen voor op kantoor, wél geschikt in een meer kunstzinnige setting.”

1. Tom Ford, Bitter Peach, 282 euro (50 ml), bij senteursdailleurs.com.

2. Jayne Ormonde, Byzance, 150 euro (50 ml), bij shopbeautybykroonen.com.

3. Juliette Has a Gun, Lipstick Fever, 85 euro (50 ml), bij necessities-antwerp.be.

Voor hem

Een cadeau waar je menig man mee zal weten te charmeren? “Frisse houtgeuren of fougères zijn altijd goed”, aldus Sofie Albrecht. Fougère is Frans voor varen, al ruiken die vooral kruidig en groen. Sportieve mannenparfums zullen bij een groot publiek in de smaak vallen.

1. s.Oliver, Black Label Eau Legère, 21,80 euro (30 ml), bij soliver-online.be.

2. INTIMACY, Men Urban, 49,95 euro (75 ml), bij iciparisxl.be.

3. Boss, Bottled, 69,50 euro (50ml), bij planetparfum.com.

4. BVLGARI Man, Glacial Essence, 68,90 euro (60 ml), bij iciparisxl.be.

Oosterse geuren

Sofie Albrecht: “Oriëntaalse of oosterse parfums kenmerken zich door hun warme, kruidige en zoete karakter. Ze zijn uitgesproken sensueel en zelden subtiel te noemen. Ze komen het best tot hun recht tijdens de wintermaanden of een avondje uit. Enkel kopen als de ontvanger (of jijzelf) openstaat voor een exotisch avontuur.”

1. Guerlain, Shalimar Philtre de Parfum, 100 euro (50 ml), bij douglas.nl.

2. Comme des Garcons, Rouge, 145 euro (100 ml), bij debijenkorf.be.

3. Chopard, Love, 62,15 euro (30 ml), bij iciparisxl.be.

Ruil je parfum

Wie een parfum koopt voor een ander, vraagt best om een staaltje aan de verpakking toe te voegen, tipt de experte. “Zo kan je met het staaltje checken of de geur iets voor jou is en blijft de originele verpakking onaangeroerd.” 

Wat als je toch met een flesje opgezadeld zit waar je op z’n zachtst gezegd niet echt dol op bent? “Organiseer een ruilavond met vrienden. Wedden dat iedereen ergens een flesje heeft waar hij of zij niet zo gelukkig mee is? Gebruik het daarnaast om op inpakpapier of kerstkaartjes te verstuiven, of voeg een beetje parfum toe aan het spoelwater van je wasmachine wanneer je de lakens wast. De geur zal subtieler zijn maar wel voor een luxueus hotelgevoel zorgen wanneer je onder de wol kruipt.”