Buitengewone blog: bloggen is hard werken …

doorNele Annemansop 27/12/2017

Op 1 januari 2017 begon Mariska van buitengewoonanders.be aan haar challenges-avontuur. Een jaar lang gaat ze elke maand een nieuwe uitdaging aan. Hier lees je wekelijks haar vorderingen.

Kan je een succesvolle blog hebben zonder social media? Goeie vraag! Als ik de experten mag geloven, niet. En eerlijk, ik ondervind ook dat je op meerdere kanalen moet inzetten om te kunnen groeien. Maar meer kanalen betekent meer werk. Meer werk betekent nog meer challenge om alles georganiseerd te krijgen. Dus naast mijn maandelijkse uitdagingen sta ik elke dag voor nog een grotere challenge: content marketing.

Content maken en verspreiden. Alleen je blog online zetten is dus niet meer voldoende. Je moet die content naar een groter publiek brengen. En daarvoor zijn Facebook, Instagram, Instagram stories, …  al enkele ideale tools. Hoe doe ik het? Wat zijn mijn tips? Ik zet ze graag voor jou op een rij …

1. Authenticiteit

Al wat ik post, sluit aan bij mijn persoonlijkheid. Met wie ik ben, wat ik doe, wat ik creëer en wat ik realiseer. Volgers volgen voor de manier waarop je content brengt, dus doe het op je eigen unieke manier. Ze willen weten wie er achter de knoppen zit. Het heet niets voor niets social media dus wees sociaal. Wees interactief. Reageer, bedank en bouw zo relaties op.

2. Plan

Ik ben geen fan van meermaalse IG-posts op een dag. Overload is overkill. Dan verzamel ik liever enkele foto’s en bewaar ik deze voor een later tijdstip. In mijn bullet journal verzamel en plan ik zo mijn ideetjes …

3. Bedenk

Denk na voor je iets post. Sluit het aan bij je blog? Is het interessant voor je doelpubliek? Een leuke foto alleen is niet voldoende. Bedenk ook foto’s rond bepaalde thema’s. Zo bestaat er een contentkalender. Hierin staan alle feestdagen en bijzondere dagen op een rij, zo vergeet je niks en speel je in op de actualiteit. Zo’n kalender vind je gratis op het internet. 

4. Wees consistent

Dat betekent dat je regelmatig moet posten. Niet op één dag al jouw leuke foto’s maar spreid deze over de week. Het is voor jouw volgers gewoonweg fijner om regelmatiger jou te zien opduiken tussen hun feed. En denk ook na over jouw tijdstip. Als je posts uitstuurt in het midden van de nacht, of op het moment dat je doelgroep in de wagen zit, kan het zijn dat je boodschap verzinkt in de stroom van andere boodschappen.

5. Hou vol!

Social media vergt veel geduld, doorzettingsvermogen en creativiteit. Continuïteit is essentieel voor het opbouwen van een online netwerk, maar ook om het vertrouwen te winnen van je doelgroep. Zorg voor een planning, zorg voor structuur en zorg voor rust. Hoe meer je met een plan doet, hoe minder het zal storen. Hoe minder vaak je zult vergeten om iets te delen. Je moet het jezelf vooral makkelijk maken. Amen to that!