Buitengewone blog: Kletsdoos voor het goede doel

Op 1 januari 2017 begon Mariska van buitengewoonanders.be aan haar challenges-avontuur. Een jaar lang gaat ze elke maand een nieuwe uitdaging aan. Hier lees je wekelijks haar vorderingen.

December. De maand van de laatste challenge. Maar ook meteen de warmste maand van het jaar door de feestdagen rond de kerstboom. En daarom bedacht mijn vriendin Marloes de perfecte en meteen ook laatste uitdaging van het jaar. Misschien zelfs van mijn carrière. Want eerlijk?  Het was het meest fantastische, leerrijke en meest boeiend jaar maar het was ook het meest hectische en stressvolle jaar van mijn leven. 12 uitdagingen combineren met een fulltime job, bijberoep en gezin. Dat betekende vooral veel slaap laten, tegen veel deadlines aanlopen en vooral ook gehaaster leven. Mijn tip voor degene die ik wist te inspireren: 1 uitdaging per jaar is meer dan genoeg!

En die laatste uitdaging  is meteen een ware challenge. Creëer een eigen product dat je verkoopt voor het goede doel en doneer de opbrengsten tijdens de warmste week van Studio Brussel. Na een brainstorm met Marloes kwamen we al snel op het idee om een spel te gaan ontwikkelen onder de naam Kletsdoos. Een doos vol vragen om zo buitengewone tafelgesprekken te gaan leiden tijdens het kerstfeest. In mijn ogen meteen twee vliegen in één klap. Want het product kan je niet alleen spelen maar  zelfs ook weggeven onder de kerstboom.

Voor het uittekenen van het spel moest ik niet ver zoeken. De papa van een vriendin van mijn dochter is namelijk striptekenaar dus trok ik mijn stoute schoenen aan en lanceerde ik het idee bij Tibo Bolssens. Iemand met een creatieve pen en duidelijk ook een warm hart want hij ging bij mijn bezoek al meteen achter zijn tekentafel zitten om het spel te ontwikkelen. De eerste stap was gezet. Hij ging voor de omkadering en ik voor de inhoud. 64 vragen waaronder challenges – hoe kan het ook anders – truth or dare vragen, gewetensvragen en dilemma’s werden bedacht. En in amper een week tijd lag het eindresultaat al bij de drukker.

Als goed doel kozen we voor Capelderij vzw in Buggenhout. Zij richten zich tot jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Als twee ouders een evidente keuze uit eigen streek. Nu de administratie rond was, kon het grote werk beginnen: de verkoop! Maar met een heel salesteam achter mij verkochten we de kletsdozen in een mum van tijd. 150 pakketjes vlogen de deur uit voor het goede doel! Langs deze weg een welgemeende merci aan iedereen die een doosje kocht. Aan iedereen bedankt maar vooral veel plezier aan de kersttafel!