Buitengewone blog: zo krijg je je leven opnieuw in balans

Op 1 januari 2017 begon Mariska van buitengewoonanders.be aan haar challenges-avontuur. Een jaar lang gaat ze elke maand een nieuwe uitdaging aan. Hier lees je wekelijks haar vorderingen.

Mijn leven is in balans. Ik werk hard maar geniet even hard. Werk en qualitytime lopen dus mooi in elkaar over. Hoe? Door planning. Door organisatie. Door keuzes. De keuze om af en toe neen te zeggen tegen de computer. Neen te zeggen tegen uitnodigingen. Ja te zeggen tegen mezelf. Door mijn uitdagingen krijg ik vaak de vraag hoe ik het allemaal klaarspeel. Waar ik de energie blijf haal. Hoe ik het allemaal georganiseerd krijg. Eerder haalde ik al aan dat mijn gezin mijn grootste drijfveer is. Maar er is er meer …

Iedereen heeft het druk. Iedereen heeft nood aan balans. En daarom help ik jullie graag op weg. Zodat je zelf kan starten met die oefening en niet langer jaloers moet zijn op mensen die het wel voor mekaar lijken te hebben. Het is geen exacte wetenschap maar wel mijn tips en ideeën die hopelijk ook voor jullie van belang kunnen zijn.

1.       Durf keuzes maken. Voor jezelf en voor je gezin. Een dag telt maar 24 uur en er moet ook nog geslapen worden natuurlijk. En dat laatste is überbelangrijk. Slaap is de basis want dat is net essentieel voor het goed functioneren van je lichaam en geest.

2.       Leer neen zeggen. Dingen die je tegen je zin doet, keren zich tegen jou. Je verliest kostbare tijd, je vervloekt jezelf achteraf dat je ja hebt gezegd en je hebt er geen meerwaarde uitgehaald. Er is steeds wel iets leuks aan de hand. Maar hoef jij daarvoor altijd op de eerste rij te zitten?

3.       Reflecteer. Kijk even naar je eigen leven. Overloop je vrienden en kennissen. Overloop je (werk)taken en evalueer. Welke vrienden zijn belangrijk? Welke afspraken doen er echt toe? Wat gebeurt er als ik niet zou gaan? Vergeet FOMO (fear of missing out). Want meestal mis je niets. Dus kijk naar wat jou gelukkig maakt en vul aan met de rest.

4.       Maak een netwerk aan. Als je weg moet en ook je partner heeft plannen, zorg voor een vangnet. Durf (groot)ouders in te schakelen als je nood hebt aan een babysit. Ook zij genieten van die qualitytime en jij bent gered. Dus omring je met een goed netwerk.

5.       Heb geen spijt. Vaak hoor ik van mensen dat hun leven stilstaat door de komst van de kinderen. Een fase waar we allemaal door moeten of zijn doorgegaan. Dus maak je niet druk om wat niet meer kan maar denk aan de dingen die je in ruil krijgt. Kostbare dingen, vaak van korte duur, want geloof mij, ze worden snel groot.

6.       Stop met vergelijken. Laat je niet zot maken door social media, door je omgeving. Maar kijk naar je zelf. Wees blij met wat je hebt! Vergeet even die drang naar meer en geniet van het nu. Anders gaat het zo aan jou voorbij …

7.       Creëer je eigen bullet journal. Een soort van old school agenda waarin je ook ideetjes kwijt kan die je gehoord of gelezen hebt, waarin je je gedachten kan neerpennen, waarin je een beter overzicht kan maken op je activiteiten.

8.       Laat ruimte in die agenda. Af en toe rust nemen is zo belangrijk. Ofwel plan je die bewust in ofwel creëer je ruimte voor onverwachte afspraken. Nog een beetje spontaniteit in ons gestructureerd leven.

9.       Keep it simple. Hobby’s voor kinderen zijn leuk maar moet het echt én én én zijn. Je wordt dan slaaf van je eigen leven door rond te rijden en te regelen. Laat ook de kids keuzes maken en geniet van de overige qualitytime together.

10.   Leg de lat niet te hoog. Leg ze wat lager. Dat is oké.

11.   Weet één ding, je kan nooit voor iedereen goed doen. Hoe graag je dat ook wil. Wees dus mild voor jezelf.

12.   En ik eindig graag met mijn slagzin: jaag je dromen na … Wat is het ergste dat je kan overkomen? Falen? Dan doe je het toch gewoon opnieuw. Maar door het proberen, verrijk je je leven. Want eerlijk, als je het probeert, valt het meestal super goed mee. Durf dus eens te springen. Je omgeving vangt je heus wel op!