3 gezondheidsfouten die je maakt tijdens het weekend

doorNele Annemansop 17/02/2017

Kom jij maandagochtend vaak nog meer uitgeput aan op je werk dan dat je vrijdagavond vertrok? Misschien maak je tijdens het weekend dan wel een van deze fouten.

Vrijdag 18u

De fout die je maakt: je wil de week afsluiten met een lekker viergangenmenu in je favoriete restaurant.
Hoe het je week kan beïnvloeden: natuurlijk is het mogelijk om op een gezonde manier uit eten te gaan, maar volgens een studie uit het tijdschrift Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics blijkt dat 92 procent van de restaurantmaaltijden meer dan 1.200 calorieën bevat. En voor velen onder ons is dat vrijdagavonddinertje zelfs nog maar het begin. Vaak eten we in het weekend zo veel dat we een hele werkweek moeten proberen om die overvloed te compenseren. Niet zo leuk om je week mee te beginnen natuurlijk.

Zaterdag 7u

De fout die je maakt: je wekker gaat af, maar je snoozet en snoozet en snoozet en uiteindelijk slaap je uit tot 9u.
Hoe het je week kan beïnvloeden: hoogstwaarschijnlijk weet je dit al, maar toch kunnen we het niet genoeg zeggen. Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en opstaan is de beste manier om zoveel mogelijk uit je nachtrust te halen. Probeer daarom niet meer dan 30 minuten van je normaal slaapschema af te wijken. Als je je nog altijd moe voelt, probeer dan eens om een dutje van 20 minuten te doen tijdens de dag. Dat is lang genoeg om je weer energiek te voelen, maar niet lang genoeg om je helemaal groggy te maken.

Zondag 14u

De fout die je maakt: je bent zo gehaast om je to-dolijstje nog af te werken dat je vergat om genoeg te drinken.
Hoe het je week kan beïnvloeden: zelfs lichte uitdroging kan een slechte invloed hebben op je humeur waardoor je maandagochtend chagrijnig en lusteloos aankomt op je werk. Drink dus ook tijdens het weekend genoeg water om van je week een absolute topweek te maken.