Gezond en gelukkig leven begint hier en nu

Abonneer

3 manieren om je ’s ochtends minder moe te voelen

doorNele Annemansop 13/02/2017

Sta jij ook vaak op met het gevoel dat je eigenlijk nog uren kan blijven liggen wanneer je weker afgaat? Wij schieten je te hulp met drie eenvoudige tips zonder dat je je geliefde portie koffie nodig hebt.


1. Eet meer vezels
Uit een studie in het tijdschrift ‘Journal of Clinical Sleep Medicine’ blijkt dat vezelrijke voeding zorgt voor een betere nachtrust. Zo zouden mensen die veel vezels eten minder vaak wakker worden ‘s nachts en in een diepere slaap verkeren. Veel suikers en verzadigde vetten staan je heerlijke nachtrust dan weer in de weg en kunnen ervoor zorgen dat je nog uren ligt te woelen.

2. Bezuinig op melatonine
Melatonine wordt al jarenlang verkocht als middel tegen slaapstoornissen en jetlags. Maar vaak bevatten die pillen hogere doseringen dan zijn nodig zijn om je hersenen duidelijk te maken dat het tijd is om naar bed te gaan. Als je te veel of te vaak melatonine gebruikt, zullen je hersenen er niet meer op reageren waardoor je de slapeloosheid alleen maar erger maakt. Probeer daarom niet meer dan 0,3 mg in te nemen voor het slapengaan.

3. Laat je omringen door de geur van jasmijn
Duitse onderzoekers ontdekten dat de geur jasmijn dezelfde effecten heeft op je hersenen als stoffen in bepaalde slaapmiddelen. Je kan het dus beschouwen als een soort natuurlijk slaapmiddeltje. Bovendien zou jasmijn ook een positief effect hebben op je humeur en zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Win-win-win!