3 x zomerse powersalades

doorVeerle Maesop Invalid date

Bij de barbecue, een picknick of gewoon als lunch: niks zomerser dan een frisse salade. Culiredactrice Veerle serveert je vijf smakelijke variaties met een extra gezond ingrediënt. Pure power op je bord!

Groene salade met edamame
voor 4 personen
3 bussels waterkers (of 200 g babyspinazie) • 225 g edamame (gewicht zonder de peulen) • 1 bussel groene asperges
Voor de vinaigrette: 4 el olijfolie • 2 tl sesamolie • 2 el sojasaus • 2 tl wittewijnazijn • 1 tl honing• 1 tl geraspte gember
• 1 teentje knoflook, geperst • versgemalen peper en zout

Bereidingswijze:

  1. Blancheer de edamame (in de peul) een vijftal minuten in kokend water. Schep de peulen eruit en spoel ze af onder
    koud water. Laat uitlekken en afkoelen.
  2. Verwijder de harde uiteinden van de asperges en kook ze in hetzelfde water in een drietal minuten (afhankelijk van de dikte) beetgaar. Laat ze uitlekken en afkoelen.
  3. Was de waterkers, verwijder de dikke stelen en zwier droog.
  4. Meng alle ingrediënten voor de vinaigrette en klop goed op.
  5. Haal de edamameboontjes uit de peulen en snij de asperges in stukken.
  6. Schik de groenten in een kom of bord en serveer met de vinaigrette. 

Extra gezondheidstroef:
Edamame zijn de jonge, nog onrijpe peulen van de sojaplant. De peul zelf is draderig en niet eetbaar, maar binnenin vind je een drietal frisgroene boontjes met een nootachtige smaak en romige textuur. Edamame zijn echte eiwitbommetjes en ze leveren je ook heel wat ijzer en vezels. Je vindt ze in de meeste supermarkten (vers of in de diepvries).

Zomerse quinoasalade
voor 4 personen
250 g quinoa • 5 à 6 dl groentebouillon • 300 g kerstomaatjes in verschillende kleuren • 100 g ontpitte zwarte olijven • 1/2 komkommer • 1 kleine rode ui • 2 handenvol verse groene kruiden (basilicum, munt, koriander, platte peterselie ...) • handje pijnboompitten • olijfolie • balsamicoazijn • versgemalen peper en zout

Bereidingswijze:

  1. Kook de quinoa in een dubbele hoeveelheid groentebouillon volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar. Laat afkoelen.
  2. Snij de tomaatjes doormidden, de ui in halve ringen, de komkommer in blokjes en de olijven in ringetjes. Snipper de verse kruiden.
  3. Laat de pijnboompitten licht kleuren in een droge, hete pan.
  4. Meng de quinoa met de groenten, de kruiden en de pijnboompitten. Werk af met een flinke geut olijfolie, wat balsamicoazijn en peper en zout naar smaak.

Extra gezondheidstroef:
Quinoa is een heel volwaardige graansoort die bijzonder rijk is aan mineralen en B-vitamines. Ze bevat maar liefst twee keer zoveel eiwitten als andere granen en levert je bovendien alle acht essentiële aminozuren die je cellen nodig hebben voor groei en herstel. Quinoa is glutenvrij en dus ook geschikt voor wie glutenovergevoelig of -intolerant is.

Frisse kruidensalade
voor 4 personen
120 g gemengde groene kruiden (bladpeterselie, dille, bieslook, koriander, munt, basilicum ...) • 3 handenvol ongepelde amandelen • 1 avocado • versgemalen peper en zout
Voor de vinaigrette: 1 tl mosterd • 2 el olijfolie •sap van 1 limoen • versgemalen peper en zout

Bereidingswijze:

  1. Haal de kruiden van de steeltjes en hak of scheur de grote stukken kleiner.
  2. Rooster de amandelen enkele minuten in een droge, hete pan.
  3. Verwijder de schil en de pit van de avocado en snij in blokjes.
  4. Meng de kruiden met de amandelen en de avocadoblokjes en werk af met peper en zout.
  5. Vermeng de ingrediënten voor de vinaigrette en klop goed op. 
  6. Serveer de salade met de vinaigrette.

Extra gezondheidstroef:
Verse kruiden zijn vooral geliefd om hun bijzondere aroma’s, maar ze hebben ook heel wat troeven voor je gezondheid. Ze ondersteunen lichaamsfuncties, stimuleren ontgiftingsprocessen en heel wat kruiden hebben ook een specifieke therapeutische werking. Niet voor niks worden veel soorten al eeuwenlang ingezet in de traditionele kruidengeneeskunde.

Honger gekregen? In het juli-nummer van Goed Gevoel vind je nog 2 extra recepten!