‘Drink regelmatig een kopje koffie’ en nog 3 tips om je metabolisme te verhogen

doorNele Annemansop 13/06/2019

Je kent ze vast wel: mensen die zo goed als alles kunnen eten zonder maar een grammetje bij te komen. Helaas is elk lichaam anders en heeft iedereen een ander metabolisme, met als gevolg ook een andere snelheid om vet en voedsel te verbranden. Toch heb je volgens John Berardi, auteur van ‘The Metabolisme Advantage’ ook een groot deel zelf in de hand. Dit zijn zijn beste tips om je metabolisme een instant boost te geven.

1. Ontbijt als een koning

Uit een onderzoek van het tijdschrift 'American Journal of Epidemiology' bleek dat de proefpersonen die 22 tot 55 procent van hun dagelijkse calorieën bij het ontbijt aten, gemiddeld een kleine 500 gram aankwamen in vier jaar tijd. Degenen die minder dan 11 procent van hun dagelijkse calorie-inname bij het ontbijt aten, kwamen daarentegen bijna anderhalve kilo aan. Sla je je ontbijt over, kan je metabolisme namelijk in hongermodus overgaan.

Kies voor een gezond ontbijt dat langzaam wordt verteerd door je lichaam. Ideaal is een mix van magere eiwitten met complexe koolhydraten en gezonde vetten. Denk aan een omelet met een ei en twee eiwitten, een handvol gesneden paprika’s en uien of ga voor havermout met bessen en enkele eetlepels lijnzaad.

2. Geniet van je bakje troost

Driewerf hoera voor degenen die verslaafd zijn aan hun kopje zwart goud. Volgens een studie, die gepubliceerd werd in het tijdschrift ‘US journal Physiology & Behavoir’, is het metabolisme van wie regelmatig cafeïne drinkt gemiddeld 16 procent hoger dan van wie dat niet doet.

Om je metabolisme nog een extra boost te geven, drink je volgens enkele onderzoekers van de Universiteit van Utah het best een ijskoud glas water na je kopje koffie. Dat zou je metabolisme met wel 30 procent kunnen verhogen omdat je lichaam extra calorieën moet verbranden om zijn kerntemperatuur te behouden. Uiteraard is dit geen vrijgeleide om heel de dag door koffie te verslinden, het best hou je het bij maximum vier kopjes per dag.

3. Sport met snelle intervallen

Stop met googelen hoe je je metabolisme moet verhogen en ruil je jogsessies in voor HIIT-trainingen (intervaltrainingen met hoge intensiteit). Daarbij wissel je bijvoorbeeld 20 seconden inspanning af met telkens 10 seconden rust. Onderzoek wijst immers uit dat die intervaltrainingen minstens even effectief werken om je metabolisme te verhogen dan langere, minder intensieve zweetsessies.

4. Vul je bord met eiwitten

Om je metabolisme te verhogen, en sneller gewicht te verliezen, doe je er goed aan om wat meer eiwitten op het menu te zetten. Eiwitten hebben immers meer energie nodig om te verteren - wat betekent dat je meer calorieën verbrandt - dan koolhydraten of vetten. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Als je dus bijvoorbeeld 70 kilo weegt, komt dat neer op 56 gram eiwit. Als je wil afvallen, mag je dat aantal nog wat opschroeven. Voldoende eiwitten eten voorkomt namelijk dat je spiermassa verliest.