5 makkelijke manieren om minder suiker te eten

doorNele Annemansop 05/01/2017

Je weet ondertussen dat te veel suiker niet goed voor je is, maar het zoete goedje volledig uit je leven bannen lijkt eerder een marteling en vrij onrealistisch. Daarom tonen wij je hoe je via enkele kleine veranderingen minder suiker kan eten zonder dat je er helemaal vaarwel hoeft tegen te zeggen.

1. Wees op je hoede voor vetarme producten
Vetarme producten lijken gezond, maar zijn vaak slechter voor je dan hun vetrijke variant. Om de smaak te behouden wordt in vetarme voedingsmiddelen het vet vervangen door suiker. Geniet dus liever van de gewone producten want die bevatten minder suiker en een pak meer smaak.

2. Eet meer natuurlijke, gezonde vetten
Gezonde vetten zoals in noten en avocado’s stabiliseren je bloedsuikerspiegel en geven je langer een voldaan gevoel (wat betekent dat je minder snel naar die suikerrijke snack grijpt tijdens je energiedip).

3. Drink je koffie zwart
Veel koffiedrankjes zitten – hoe lekker ze ook mogen zijn – boordevol suiker. Het is misschien een beetje wennen, maar probeer jezelf te trainen om je koffie zwart te drinken – of met een beetje ongezoete amandelmelk als het echt moet.

4. Leer geheime suikers herkennen
In theorie zou het eenvoudig moeten zijn om toegevoegde suikers te herkennen. Je kijkt naar de ingrediëntenlijst en zoekt of er al dan niet suiker vermeld staat. Jammer genoeg vind je het zoetje goedje ook onder heel wat andere namen terug op het etiket. Fructose, sucrose, sacharose en maltose zijn maar enkele voorbeelden. Raak vertrouwd met die andere namen om er zeker van te zijn dat je niet onbewust te veel suiker eet.

5. Winkel strategisch
Koekjes en chips vind je meestal in de middelste winkelgangen. Vers voedsel ligt dan weer vooral in de buitenste. Probeer dus mooi de omtrek van de supermarkt te volgen om zo min mogelijk verleid te worden door je favoriete toetjes. Je taille én je portefeuille zullen je dankbaar zijn.