5 ochtendgewoontes waardoor je wél met een goed humeur opstaat

doorNele Annemansop 27/11/2018

Mensen die volledig uitgerust en goedgehumeurd wakker worden: ik begrijp ze tot op de dag van vandaag nog altijd niet. En aangezien jij nu dit artikel aan het lezen bent, heeft de morgenstond waarschijnlijk ook bij jou geen goud in de mond. Gelukkig vonden we deze vijf ochtendgewoontes die je humeur een instant boost geven zodat jij je dag wél meteen goed kan starten. Geen dank!

1. Kies een tijdstip om op te staan en hou je daar elke dag aan
Snoozen: we maken ons er allemaal weleens schuldig aan. Maar als je uit je bed wil raken zonder zeven rouwfases te doorlopen, is het hoog tijd om je interne klok te regelen. Stel daarom je alarm elke ochtend in op hetzelfde tijdstip en wijk daar in het weekend hoogstens een halfuur van af. Ga ook ’s avonds op een vast tijdstip naar bed en probeer die routine 21 dagen (dat is de tijd die je nodig hebt om een nieuwe gewoonte aan te leren) aan te houden. Je zal zien dat je ogen dag na dag makkelijker zullen opengaan, en dat zelfs zonder je wekker.

2. Maak je bed op
Oké, het is niet de eerste keer dat je dit hoort, maar je bed elke ochtend opmaken kan écht helpen om je dag beter te starten. Het laat je ruimte er niet alleen meteen schoner uitzien, het geeft je ook een gevoel van trots waardoor je ook sneller andere rommel opruimt. En dat geeft je dan weer een productiviteitsboost voor heel de dag!

3. Beweeg!
Een vroege work-out is niet alleen ideaal om wakker te worden, maar hij houdt je ook productiever door de dag heen. Dat je niet elke ochtend tijd - en zin - hebt in een volledige work-out, begrijpen we volledig. Gelukkig vind je op YouTube tal van korte sportvideo’s die op dagen dat een tripje naar je sportschool of een eindje joggen te veel lijkt, wonderen doen.

4. Stel enkele outfits samen voor moeilijke ochtenden
Ook al doe je zo hard je best om elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan, ochtenden waarop je je verslaapt of wakker wordt met een slecht humeur zijn helaas onvermijdelijk. En op die dagen - als je dus zo weinig mogelijk tijd wil steken in je outfit, maar toch niet als ma Flodder wil aankomen op je werk - is het handig als je op voorhand al eens enkele mooie outfits bedenkt. Stel daarom in het weekend een outfit of twee samen en je zal zien dat je met heel wat meer gemoedsrust aan de week begint.

5. Maak van iets waar je van houdt een ochtendritueel
Je nieuwe espressomachine, een deugddoende wandeling met je hond of een leuk magazine lezen, wat het ook is: zoek iets waar je echt gelukkig of blij van wordt en probeer het te integreren in je ochtendroutine. Dat maakt je ochtend niet alleen een pak aangenamer, maar geeft je ook meer energie en zin om je daarna te focussen op de echt belangrijke dingen.