5 redenen waarom je niet van je buikje en lovehandles verlost raakt

doorNele Annemansop 27/06/2020

Ondanks verwoede pogingen (lees: vele zweetsessies in de sportschool), blijven dat dekselse buikje en die vervelende lovehandles voor de meeste vrouwen de moeilijkste plekken om gewicht te verliezen. Hoe dat komt en vooral, hoe je er wél eindelijk van verlost raakt, kom je hier te weten.

‘Je lichaam slaat het liefst vet op rond je middel, zodat het dicht in de buurt ligt van de vitale organen om het te gebruiken wanneer ze het nodig hebben’, vertelt diëtiste Betsy Opyt. Waar je het meeste vet opslaat is ook deels genetisch bepaald. Zo heb je mensen die makkelijker aan hun buik en anderen rond hun heupen vet opslaan. ‘Toch bepaalt vooral wat je eet wat rond je middel blijft hangen’, aldus de diëtiste.

Hier zijn vijf veelvoorkomende fouten die voorkomen dat jij voorgoed van je buikje en lovehandles verlost raakt.

1. Je eet niet genoeg gezonde vetten

Om vet te verbanden, moet je ook wat vet eten. Daarbij de verkeerde vetten kiezen, kan voorkomen dat je buikvet verliest. Uit een Zweedse studie uit 2014 blijkt bijvoorbeeld dat gezonde mensen die gedurende drie maanden 750 calorieën per dag uit verzadigd vet aten meer buikvet hadden tegenover degenen die voor meervoudig onverzadigde vetten kozen. Volgens de onderzoekers activeren diëten met veel verzadigd vet de genen die gerelateerd zijn aan de opslag van abdominaal vet. Om meer gezonde meervoudige verzadigde vetten binnen te krijgen, zoals omega 3-vetzuren, wordt aangeraden om twee keer per week vette vis zoals zalm, tonijn of makreel op het menu te zetten.

2. Je eet een klein ontbijt of lunch

‘Als je je calorie-inname verspreidt over de loop van de dag in enkele kleine maaltijden, heb je veel minder kans om buikvet te krijgen’, vertelt diëtiste en zwaarlijvigheidsdeskundige Mira Ilic. Zo blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Current Biology dat je lichaamscellen ’s nachts meer resistent worden tegen insuline. Dat betekent dat een grote maaltijd die je ’s avonds eet je bloedsuikerspiegel meer verhoogt dan als je diezelfde maaltijd ’s middags eet. ‘Na verloop van tijd zorgt dat voor hogere insulineniveaus, en natuurlijk, ook meer buikvet’, aldus Ilic.

3. Je eet vooral bewerkte koolhydraten

‘Door geraffineerde koolhydraten, die voor pieken zorgen in je bloedsuikerspiegel, te vervangen door andere koolhydraten zoals volkorenproducten, groenten en fruit, kan je komaf maken met je buikvet’, aldus Vandana Sheth, woordvoerster voor de Academy of Nutrition and Dietetics. ‘Dat komt omdat suikerrijke voeding de pancreas uitdaagt om meer insuline aan te maken, wat resulteert in vetopslag aan je middel, zelfs als je geen genetische aanleg hebt voor abdominale gewichtstoename’, vertelt Ilic. Bovendien zorgt een hoge suikerinname voor hogere niveaus van het stresshormoon cortisol waardoor je ook meer vet rond je middel opslaat.

Daarnaast helpen vezels je om af te vallen. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die hun dagelijkse vezelinname met 10 gram verlaagden, na 5 jaar 3,7 procent meer buikvet hadden. Voor gewichtsverlies en je algehele gezondheid streef je het best naar 30 à 40 gram per dag.

4. Als je drinkt, drink je veel

‘Alcohol wordt anders verteerd dan voedsel’, vertelt diëtiste Betsy Opyt. ‘Alcohol legt je hele spijsverteringsproces stil zodat de lever zijn werk kan doen. Zodra de spijsvertering weer op gang komt, begint het lichaam calorieën uit je voeding op te slaan als buikvet.'

Toch blijkt uit een onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift The Journal of Nutrition, dat niet-drinkers meer buikvet hebben dan mensen die af en toe een glas nuttigen. Maar voordat je nu die hele fles wijn achterover slaat, de onderzoekers vonden ook dat degenen die vier of meer glazen dronken na elkaar, meer buikvet hadden dan degenen die maar aan een drankje nipten. Overdrijf dus niet en drink met mate.

5. Je eet te weinig antioxidanten

‘Ontstekingen in het lichaam zorgen ervoor dat het makkelijker vet opslaat rond je buik’, vertelt Ilic. En een van de beste manieren om ontstekingen - en dus ook je buikvet en lovehandles - aan te pakken, is door meer voeding met veel antioxidanten zoals groenten en fruit toe te voegen aan je dieet.

Een andere geweldige manier om meer vet kwijt te raken, is door regelmatig aan een tasje thee te nippen. Onderzoekers ontdekten namelijk dat de polyfenolen in groene, zwarte en oolongthee ontstekingen en buikvet verminderen. Wissel je kopje zwart goud dus af en toe voor een lekker theetje. Je taille zal je dankbaar zijn.