5 tips voor een gezonde zomer van Rens Kroes

doorBirte Govartsop 17/07/2016

In haar nieuwe boek ‘On the go’ bewijst de Nederlandse Rens Kroes dat het helemaal niet moeilijk is om gezond door het leven te gaan. Vandaag geeft ze jou haar ultieme tips & tricks voor een healthy summer.

1. Ga naar buiten!

‘Ga eropuit, zet je in de zon … Niets beter voor je gezondheid dan een stevige portie vitamine D opdoen. ‘

2. Eet heel veel fruit

‘Gewoon zo, in een heerlijke fruitsalade, in smoothies … Fruit geeft je altijd een enorme boost. ‘

3. Ga hardlopen in het park

‘Ik probeer het elke dag te doen. In de zomer draag je minder kleren en zie je je lichaam dus beter. Altijd fijn om dan nét iets strakker te staan.’

4. Te veel cocktails gedronken? Doe dan de volgende dag wat rustiger aan

‘Ik houd enorm van cocktails. Laatst was ik in New York en heb ik er nog een aantal héérlijke geproefd. Als ik dan eens een avondje doorzak, compenseer ik dat door enkele dagen extra gezond te eten. ‘

5. Lange vliegreis voor de boeg? Zorg voor gezonde snacks!

‘Als ik reis, neem ik altijd mijn eigen food mee. Een paar sneetjes chocolate banana bread, een blueberry muffin, noten, een banaan en een appel … Vliegtuigeten is meestal vies en dankzij mijn eigen snacks overleef ik zelfs de langste vluchten!’

Zélf ook chocolate banana bread maken voor onderweg? Rens deelt met véél plezier haar recept:

3 el chiazaad • 4 el cacao • 350 g (geschilde) rijpe bananen • 120 ml havermelk • 120 ml kokosolie, gesmolten • 1 el citroensap • 5 Medjool dadels • 200 g quinoameel • 1 tl vanillepoeder, ongezoet • 2 tl baking soda (zuiveringszout) • 1 tl zout

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet een cakeblik in met wat kokosolie, bekleed de bodem met een passend stukje bakpapier en vet dat ook in.
  2. Week het chiazaad ongeveer 15 minuten voor in 150 ml water.
  3. Doe ondertussen de bananen, havermelk, zachte kokosolie en citroensap in de blender. Ontpit de dadels en doe ze bij het bananenmengsel. Mix alles tot een romig geheel.
  4. Doe vervolgens de droge ingrediënten in een kom en schep door elkaar.
  5. Voeg de natte massa toe en roer tot het goed gemengd is. Roer er als laatste de geweekte chiazaadjes door.
  6. Schenk het beslag in de cakevorm en zet ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven. Neem af en toe even een kijkje! Laat de cake na het bakken 10 minuten in de vorm zitten en laat hem dan verder afkoelen op een rooster.