8 goede redenen om meer water te drinken

doorMelanie Goethalsop 19/08/2016

We weten allemaal dat water beter is dan frisdrank. Maar waarom is water zo gezond en wat doet het met ons lichaam?

Hoeveel?
VIGez, het expertisecentrum voor gezondheidspromotie en ziektepreventie, raadt volwassenen aan om dagelijks 1,5 liter te drinken, waarvan minimaal een liter water. Ook die overige halve liter bestaat bij voorkeur uit water, maar je kan ook voor koffie (zonder melk of suiker), thee (eveneens zonder toevoegingen) of lightfrisdranken (met maximaal 5 kcal per 100 ml) kiezen. De totale vochtbehoefte ligt op minimaal 2,5 liter, maar die extra liter vind je terug in voeding, melkproducten en fruitsap. Mensen met een fysiek zware job, sporters, ouderen en jonge kinderen moeten extra aandacht hebben voor hun vochtinname.

1. Je vochtbalans op peil
Ons lichaam bestaat voor meer dan zestig procent uit water. We verliezen voortdurend vocht - denk maar aan evaporatie via de huid, maar ook bij het ademen, op het toilet en door het zweten - en dat verloren water moet dagelijks aangevuld worden om gezond te blijven. Is het verlies niet in balans met wat je aanvult? Dan kan je uitgedroogd raken. Zeker in een warmer land, op grote hoogtes en tijdens intensieve en langdurige sportsessies moet je voldoende bijtanken. Ook ouderen, die dorst minder goed aanvoelen, lopen een groter risico op dehydratatie.
Beschouw water daarom als een voedingsstof die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Voldoende lichaamsvocht komt de spijsvertering ten goede, stuurt het transport van andere voedingsstoffen en houdt je lichaamstemperatuur op peil. Je brein communiceert met je nieren over de hoeveelheid water die ze mogen uitscheiden en hoeveel ze nog even moeten bijhouden als reserve. Kan je lichaam extra vloeistof gebruiken? Dan zetten je hersenen het dorstmechanisme in gang. Een signaal dat je beter niet negeert!

2. Calorieën onder controle

Helaas verwarren veel mensen zo'n dorstsignaal met een knorrende maag. Net daarom raden voedingsdeskundigen aan om een groot glas water te drinken voor je aan het snacken slaat. De kans is namelijk groot dat je dan net zo goed tevreden bent. Veel water drinken is geen magische truc om de kilo's te doen slinken, maar het helpt wel om je calorie-inname binnen de perken te houden. Vervang suikkerrijke dranken door water en kies regelmatig voor voedingsmiddelen met een hoog watergehalte: je lijn zal je dankbaar zijn. Fruit, groenten en soep op basis van bouillon zijn rijk aan water en worden langzamer opgenomen door het lichaam, waardoor je langer een vol gevoel houdt.

3. Vlotte darmtransit

In Europa kampt naar schatting meer dan zeventien procent van de bevolking met functionele constipatie (langdurige constipatie zonder aanwijsbare oorzaak). Vooral vrouwen zouden er last van hebben. Gelukkig zorgt dagelijks de juiste hoeveelheid water drinken ervoor dat alles gesmeerd loopt in je maag- darmstelsel en kan het zo constipatie voorkomen. Wie te weinig drinkt, zal minder regelmatig naar het toilet moeten, omdat de darm water uit je stoelgang trekt om zelf gehydrateerd te blijven. Water en voldoende vezels vormen een gouden duo wat de gezondheid van je darmen betreft: het vocht blaast de vezels op, zodat ze makkelijk je hele darmstelsel kunnen schoonvegen. Al is het ene water daar net iets beter in dan het andere. Zo toonde onderzoek aan dat Hépar, water dat maar liefst 119 mg magnesium per liter bevat, de darmtransit ten goede komt. Wie er dagelijks een liter van achteroverslaat, zou al na twee weken mooie resultaten boeken.

4. Boost je productiviteit

Een productieve werkdag begint het liefst met een glas water, want het menselijke brein zou beter functioneren als het lichaam voldoende vocht binnenkrijgt. De grijze massa van iemand met dorst stuurt namelijk voortdurend ht signaal 'ik wil water' uit. Pas nadat aan die vraag voldaan wordt, kan hij zich volledig op zijn taak (thuis of op het werk) focussen.

5. Extra energie

Jij dacht dat koffie het ideale drankje was om mee wakker te worden? Fout! Na zeven tot acht uur vasten, heeft je lichaam vooral nood aan water. Spoel daarom elke ochtend eerst alle toxines weg, hydrateer je brein voor een frissse geest en vul je maag met een drankje dat geen calorieën bevat voor je je op het ontbijt stort.

6. Mooie huid

Toxines in het lichaam kunnen de huid doen ontsteken, waardoor je uiteindelijk last krijgt van verstopte poriën en puistjes. Als je bedenkt dat je heel wat van die boosdoeners kan wegspoelen door voldoende water te drinken, dan weet je meteen wat je te doen staat! Wie te weinig drinkt krijgt sneller een droge, doffe huid en ook rimpels steken dan makkelijker de kop op. Een goede hydratatie -een combinatie van voldoende water drinken en vochtinbrengende crème smeren- helpt fijne lijntjes te voorkomen. Al zal een overdosis water je huid niet miraculeus van alle oneffenheden verlossen: zodra je huid voldoende gehydrateerd is, nemen je nieren het immers van haar over en wordt het overtollige vocht gewoon uitgescheiden.

7. Gezonde nieren

Over nieren gesproken: deze boonvormige kliertjes filteren afvalstoffen uit je bloed en transporteren urine naar je blaas. De vele kleine filters waaruit je nieren opgebouwd zijn, doen - zolang je voldoende vocht binnenkrijgt - hun job doorgaans prima. Maar wie consequent te weinig drinkt, loopt een hoger risico op nierstenen. Niet zeker of je voldoende drinkt? Hou je urine in het oog, die hoort lichtgekleurd en bijna geurloos te zijn.

8. Brandstof voor je spieren

Wie zich in het zweet sport, verliest grote hoeveelheden water. En dat is nu net essentieel voor een goede werking van de spieren. Als je cellen te weinig vocht bevatten, krijg je last van spierkrampen en is de kans groter dat je ondermaats presteert. Drink twee uur voor het sporten een halve liter en vul daarna geregeld aan. Bovendien komen spierpijn, pijnlijke gewrichten en algemene spanningen in het lichaam vaker voor bij dehydratatie.