9 voordelen van sporten als het buiten veel te koud/ nat is

doorSophie Vereyckenop 24/01/2020

De avonden worden korter, de dagen kouder en de lokroep van Netflix luider. Want waarom sporten met winterweer als je ook lekker warm en droog binnen kan zitten? Simpel: omdat het goed is voor je gezondheid, tiens.

Gek zijn doet geen zeer, zeggen ze. Maar je loopschoenen aantrekken als het buiten vriest dat het kraakt, komt toch verdacht dicht in de buurt. Geen heerlijk zomerzonnetje dat die stramme spieren minzaam opwarmt of fluitende vogels die de backing vocals bij je favoriete hardloopnummers ver- zorgen. Wél van de partij: klamme voeten, verkleumde vingers en de gierende wind die je playlist overstemt. Thanks, but no thanks, dus nestelen we ons gezellig in de zetel voor een collectieve conditionele winterslaap. Een spijtige zaak, als we de wetenschap mogen geloven. Sporten in de winter heeft namelijk heel wat bijkomende voordelen die we in de zomer doorgaans aan ons voorbij moeten laten gaan. Dus, voor het geval dat je motivatie net zoals de onze recht evenredig de dieperik in gaat met de temperaturen: laat je inspireren door deze verrassende, winterse redenen om tóch die sportschoenen aan te trekken en ga gezwind door weer en wind!

1. Het is een mentale training

Wat heel vaak onderschat wordt, is het mentale aspect van sporten, vertelt bewegingscoach Sebert Penen. “Als je naar een groter doel toewerkt, zoals een loop- of fietsevenement, slaat soms de twijfel toe. Door te trainen in slecht weer heb je eigenlijk al een mentale wapening voor later: je wéét al dat je je niet door een kleine tegenslag laat tegenhouden. En dat geeft veel rust de dag zelf. Denk ook aan het gevoel achteraf als je het moeilijk vindt om de motivatie te vinden. Na het sporten voelen we ons altijd goed. Ik ken niemand die ooit spijt had dat hij of zij was gaan sporten.”

2. De lucht is zuiverder 

Geen obstakel zo onoverkomelijk als je loopschoenen aantrekken als het buiten pijpenstelen regent. Plots is zelfs de wasmand – die nochtans al twee weken geduldig staat te wachten – aantrekkelijker dan een rondje hardlopen. En toch is dat laatste precies wat we zouden moeten doen, zo lezen we online. Want als het regent, zit er meer zuurstof in de lucht. Onzin, vertellen ze ons bij IRCEL (Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu). ‘Wél is het zo dat op het moment dat er veel wind en regen is, er ook meestal minder luchtvervuiling is. Dat komt omdat de verdunningsomstandighe-den in de atmosfeer beter zijn. Regen zorgt ervoor dat de luchtvervuiling met de regen mee op de grond belandt en zo uit de lucht verdwijnt. Op dat moment is er dus minder fijnstof en is de lucht- kwaliteit beter.’ Meer zuurstof in de lucht? Nee, maar de lucht is dus wel zuiverder. Hét uitgelezen moment om alsnog naar buiten te gaan en wat schone lucht op te snuiven. En als je dat dan toch doet, trek dan meteen ook je loopschoenen aan.

3. Een goede opwarming is het halve werk

Een goede warming-up voor je gaat sporten is in de winter extra belangrijk. Door de koude zijn onze spieren en pezen minder flexibel en is de kans op een blessure groter. Vergeet ook niet te drinken, raadt bewegingscoach Sebert Penen aan. “De wolkjes die je uitblaast, zijn evengoed lichaamsvocht. Het is zelfs gevaarlijk: want je merkt niet dat je aan het transpireren bent door je ademhaling. Dus ook al is het koud: blijf voldoende drinken.”

4. Het was nog nooit zo rustig

Hardlopen of fietsen met winterweer is niet alleen ideaal als tempotraining (niets zo effectief als een enorme stortbui om een nieuw persoonlijk record te vestigen), ook het tegenovergestelde is waar. Het helpt ons te onthaasten. Bewegingscoach Sebert Penen: “Als je in de fitness om je heen kijkt, zie je dat heel veel mensen ook tijdens het sporten nog op hun gsm tokkelen. Ons hoofd is nooit leeg. Buiten is dé plaats om om je heen te kijken, nieuwe straten te leren kennen en je hoofd leeg te maken. Bovendien heb je in de winter die extra mentale factor van de rust. De natuur is rustiger, en dat projecteren we op onszelf. Maar ook de weg is kalmer: er is geen kat op de baan. Op dat handjevol andere diehards die met dit weer alsnog hun sportschoenen aantrekken na, en dat schept dan weer een band. (lacht) Wie weet vind je zo een nieuwe work-outbuddy om in de toekomst samen de koude te trotseren. Nog zo gezellig.”

5. Sporten is altijd goed 

Er wordt weleens beweerd dat je in de winter meer calorieën verbrandt omdat het lichaam harder moet werken om op temperatuur te blij- ven. Dat zou kunnen kloppen, mocht in de zomer niet precies hetzelfde gebeuren. Sebert Penen: “Het is inderdaad zo dat ons lichaam street naar thermoregulatie: we willen een constante temperatuur behouden. Als het kouder is, betekent dat dat het lichaam meer moeite moet doen om op te warmen. Maar het omgekeerde geldt ook: in de zomer kost het dan weer meer moeite om af te koelen. Het verschil in energieverbruik is er, maar het is verwaarloosbaar klein. We gaan dus niet veel meer afvallen als we in koude temperaturen bewegen. Het belangrijkste is wel dát je beweegt. Door te overwinteren op de zetel zal je in elk geval níét afvallen, dat is zeker. (lacht) Sporten is altijd goed, en in de winter heb je net meer tijd, want de kans is kleiner dat je ’s avonds na het werk nog een terrasje of barbecue op de planning hebt staan.”

6. Je traint je immuunsysteem

Af en toe de buitenlucht opzoeken om te bewegen, is op lange termijn goed voor ons. “Winterweer maakt ons weerbaarder tegen ziekten. Dat komt omdat het immuunsysteem harder moet werken, waardoor het beter voorbereid is tegen winter- kwaaltjes. Bovendien draagt sporten an sich bij tot een beter immuunsysteem: bewegen zorgt dat je minder cortisol aanmaakt, een hormoon dat ons immuunsysteem verzwakt, én het verhoogt de productie van immuuncellen zelf. Bovendien is het bewezen dat sporten zorgt dat we beter slapen, opnieuw een belangrijke factor in een goed werkend immuunsysteem.”

7. Weg met de winterdip

De winterblues is een wetenschappelijk bewezen fenomeen. Net zoals de lucht pakt ook ons humeur zich samen in donkere donderwolken en zakt de stemming weleens onder nul als het koud en grijs wordt. De belangrijkste oorzaak hoeven we niet zo ver te gaan zoeken: gebrek aan zonlicht. Een gebrek aan daglicht maakt ons somber. Daarom komen er in noordelijke streken meer depressies voor dan in zuidelijke streken. Bovendien hebben we in de winter quasi allemaal een vitamine D-tekort. De oplossing? Een reisje naar de zon, al kan het ook makkelijker. Sebert Penen: “Zo veel mogelijk buitenkomen, ook op donkere dagen. Eigenlijk zouden we het hele jaar door 60 procent van ons lichaam moeten kunnen blootstellen aan daglicht. In ons land is dat in de zomer al een hele opgave, laat staan in de winter. Door voor of na het werk, als het nog niet donker is, te gaan sporten of wandelen, doe je toch die nodige portie daglicht op.” Bovendien wordt er tijdens het sporten in de hersenen endorine aangemaakt, ook wel het gelukshor- moon genoemd. En wat is er beter tegen de gevreesde winterdip dan een portie klein geluk?

8. Niet in je koude kleren

Het moet gezegd: als de temperaturen met het vriespunt flirten, is het niet vanzelfsprekend om buiten te sporten. Het eerste kwartier heb je het standaard te koud, zodra je lichaam opgewarmd is, is het plots veel te warm. Bovendien is het ook sportafhankelijk. Hoe meer lichaamsdelen je in beweging brengt, hoe sneller je het weer lekker warm krijgt. Zo zal je bij het fietsen meer afkoelen dan bij het lopen, omdat je lichaam minder warmte produceert. En ook de plaats waar je gaat lopen, is van belang: in het bos ligt de temperatuur doorgaans net iets hoger. Daarom is het het verstandigst om in laagjes te werken: allereerst zal de lucht tussen de laagjes isolerend werken en beter de warmte vasthouden, maar daarnaast kan je ook makkelijk iets uittrekken wanneer het toch wat te warm wordt. Welke laagjes dat dan zijn?

1. Eerste laag: een top of T-shirt in synthetische stof die zweet afvoert, waardoor je huid niet nat wordt.

2. Tweede laag: een truitje van wol of fleece dat isoleert en warmte vasthoudt.

3. Derde laag: een waterproof of winddicht jasje dat regen en gure wind tegenhoudt, maar tegelijkertijd toch ademend is.

4. Als het echt koud is, kan je beter goede sokken, een muts en handschoenen dragen. De meeste warmte verlies je namelijk via je hoofd, handen en voeten.

9. Het is goed voor het herstel 

Sporten of zelfs gewoon aanwezig zijn in de koude is naar gezondheid toe ook iets goeds, vertelt Sebert Penen. “Vooral naar herstel toe wordt tegenwoordig heel veel gebruikgemaakt van cryotherapie: door het lichaam bloot te stellen aan koude temperaturen krijgen de hersenen het signaal om de bloedvaten te vernauwen, waardoor er meer bloedtoevoer is naar de vitale organen en het bloed meer zuurstof krijgt, wat het herstel en de afvoer van afvalstoffen bevordert.”