Aan het afvallen? Ga niet te vaak op de weegschaal staan!

doorKimia Farhangop 08/07/2017

Ben jij aan het afvallen en ga je elke dag op de weegschaal staan om te zien hoeveel gewicht je kwijt bent? Dan zal je vast merken dat het vaak niet zo motiverend werkt en je gewicht sterk schommelt. Ja hoor, soms kan op de weegschaal gaan staan je ergste vijand zijn tijdens het afvalproces. Hier zijn enkele redenen waarom je het best niet te vaak doet.

Je lichaam is een complexe machine waar niet elke dag alles hetzelfde is. Onze innerlijke Moeder Natuur zorgt voor heel wat schommelingen, en die beïnvloeden ons gewicht en zorgen ervoor dat we soms een hoger en soms een lager getal op de weegschaal te zien krijgen. Daarom is elke dag op de weegschaal gaan staan niet het beste idee. Er zijn namelijk heel wat redenen die ervoor zorgen dat je op sommige dagen zwaarder weegt dan andere. En, belangrijk: de hoeveelheid vet de je al dan niet kwijt bent, heeft daar niets mee te maken!

Warmte

Hard gewerkt voor de perfecte bikinibody, maar toch zwaarder tijdens de zomerdagen dan dat je had gehoopt? Dat kan door de warmte komen. Als het buiten een lekker zomers weertje is, gaan je bloedvaten uitzetten en houdt je lichaam daar meer vocht vast. De oplossing? Extra veel drinken. Het klinkt vreemd maar op die manier krijgt je lichaam snel het signaal dat het het vocht weer moet afvoeren. 

Menstruatie

Van deze reden heb je vast al gehoord: de menstruatie kan voor sterke schommelingen in je gewicht zorgen. Je kan ongeveer 1 tot 2 kilo (!) zwaarder zijn tijdens de dagen voor je ongesteld wordt. Helaas is daar niet echt een oplossing voor, maar nu weet je wel dat je je geen zorgen moet maken bij het wegen.

Vochtgehalte

Dit is misschien wel de belangrijkste reden voor gewichtsschommelingen. Er zijn dagen waarop je lichaam meer vocht vasthoudt dan
andere, en dat zorgt ervoor dat je zwaarder bent. Zeker wanneer je veel zout gegeten hebt, zal je dat merken. Wacht dan een dag of twee af, want zo lang duurt het voor je al het zout weer kwijt bent en je lichaam het vocht weer gaat loslaten.

Stoelgang

Ga best even naar de wc voor je je weegt, want een (onregelmatige) stoelgang kan ook een oorzaak zijn van schommelingen in je gewicht. Logisch natuurlijk, dat je meer zal wegen als je darmen gevuld zijn dan wanneer ze dat niet zijn. Om je stoelgang gezond te houden raden we je aan om zo veel mogelijk vezels te eten en genoeg te drinken.

 

Onnuttige weegschaal

Je snapt dus dat je weegschaal soms niet het juiste gewicht aangeeft als gevolg van de schommelingen die al deze factoren veroorzaken. Het kan best dat je op sommige dagen een kilo of twee zwaarder weegt zonder dat dat iets met je vetgehalte te maken heeft. Met andere woorden, je elke dag wegen heeft geen zin. Een keer per week is meer dan genoeg!

Vergeet ook niet dat gewicht soms weinig zegt. Als je veel aan sport doet, dan kan het zelfs zijn dat je bijkomt. Ook hier heeft het weer niets met vet te maken, maar met je spieren die zwaarder worden.

Hoe weet je dan of je goed bezig bent? Je kan de omtrek van je middel wekelijks meten, foto’s nemen (daar is bijvoorbeeld je spiergroei na verloop van tijd op zichtbaar) of opletten of je meer energie hebt, want dat is waar een goed dieet voor zorgt.

Wil je jezelf toch liever blijven wegen? Doe het dan op de juiste manier en onthoud dat het geen alleswetend toestel is. Weeg je altijd op hetzelfde moment van de dag, want ja hoor, je gewicht kan tussen de ochtend en de avond ook verschillen. (Zucht… wat een gedoe allemaal.) Let er ook op dat je altijd dezelfde weegschaal gebruikt, daar kunnen immers ook verschillen tussen zitten, en weeg je naakt zodat je kleren je niet zwaarder maken dan je bent.