Als een vis in het water: wij testten aquabiking uit

doorSophie Vereyckenop 15/05/2018

Met de zomer in aantocht komen de sportschoenen eindelijk weer uit de kast, en verdwijnt de zak chips er angstvallig weer in. Niets dat motiveert als een naderende strandvakantie. Omdat het niet altijd hardlopen moet zijn (en om alvast te checken of die bikini van vorig jaar nog past) kroop ik dit keer op een fietsje in het zwembad voor een les aquabike.

Vond jij dat de spinningles er al grappig uitzag met twintig volwassenen die zichzelf synchroon in het zweet trappen op een stilstaande fiets? Dan ken je aquabike nog niet. Dezelfde volwassenen, dezelfde fietsen, maar dan in badkledij in een zwembad. Toegegeven, het ziet er inderdaad niet uit. Maar het is wél erg goed voor je. De weerstand van water is 12 keer groter dan van lucht, wat van aquabike een uitstekende sport maakt om calorieën te verbranden én meer spieren op te bouwen. U begrijpt: dat moesten we proberen.

Aquabike: de voordelen
Niet alleen is de weerstand groter, het water helpt ook om je eigen gewicht te dragen. Dat betekent dat bewegen makkelijker gaat, wat deze sport ideaal maakt voor wie snel last heeft van blessures. Maar ook als je regelmatig sukkelt met stijve spieren of zware benen kan aquabike een uitkomst zijn. Dat komt omdat er door de bewegingen van het water een soort van hydrostatische druk op de gewrichten ontstaat. Zo creëer je als het ware je eigen persoonlijke afvoermassage of huiddrainage. En alsof dat nog niet voldoende motivatie is om op die fiets te kruipen: je traint niet alleen je billen en benen, maar ook je buikspieren. Door de verschillende bewegingen op de fiets moet je immers continu je evenwicht zien te behouden. Behoorlijk hard werken dus, maar het levert je wel een platte buik op. Of dat wordt ons toch beloofd.

Ter land, ter water en in de fitness
Wie dacht dat je in het water niet kan zweten, heeft duidelijk nog nooit een les aquabike gevolgd. Tot die conclusie kom ik al na amper 10 minuten. Al snel staat het water mij al aan de lippen. Letterlijk, wanneer we push-ups doen op het stuur ga ik met dank aan mijn onstuimig beginnersenthousiasme nét niet overkop. En figuurlijk, want als je hoopte op een ontspannend uurtje watertrappelen, genre grootmoeders favoriete aqua-aerobics, kom je bedrogen uit. De gevreesde weerstand-knop waarmee je de klassieke spinningles tot een hel maakt ontbreekt, maar door sneller te fietsen wordt de weerstand vanzelf verhoogd door het water. Neem het van mij aan: na een kwartiertje keihard trappen weet je niet meer of je nu in zwembadwater of je eigen zweet dobbert. Wat wél zeker is, is dat je na afloop moe maar voldaan uit het zwembad stapt (lees: jezelf de trapladder op sleept en met elastiekjes als benen richting de kleedkamer waggelt). Laat die volgende les maar komen!

Extra tip voor de waterratten die binnenkort ook op zo'n fietsje kruipen: draag een badpak in plaats van een bikini. Bespaart je heel wat (angst)zweet tijdens de push-ups.

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy – en cookieverklaring aangepast. Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren. Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy –en cookieverklaring gelezen te hebben.