Blessurevrij sporten: zo vind je voor iedere sport de juiste sportschoen

doorSophie Vereyckenop 22/06/2019

Lopen, fietsen, crossfit of dansen: de ene sport is de andere niet. En zelfs dan is er een groot verschil of je sprintjes trekt, net kilometers vreet, of liever zumba dan wel yoga doet. Een gepaste sportschoen kiezen is dan ook geen sinecure. Om blessures te vermijden: zo kies je altijd de juiste. Want wie het schoentje past ... kan alles aan.

LOPEN
Doordat je steeds dezelfde beweging maakt met een grote impact, worden je spieren en gewrichten keer op keer belast. Het is dan ook belangrijk dat je schoeisel kiest met een goede schokdemping.
Must-know: Loop je op een Finse piste of onverharde wegen? Kies dan voor een veldloopschoen doe voldoende steun geeft aan de voet. Op een verharde weg of asfalt geef je best de voorkeur aan een schoen met een goede schokdemping. Vermijd ook te kleine loopschoenen. Als je loopt glijdt je voet immers naar voren, en zo riskeer je pijnlijke voeten.
Tip: Laat je adviseren in een goede winkel en neem je oude loopschoenen mee, aan de hand van de slijtage kunnen ze immers veel afleiden over je loopstijl.

FIETSEN
Ook op de fiets heb je een goede sportschoen nodig. Ook al raakt je voet de grond niet, de juiste schoen maakt alsnog een wereld van verschil.
Must-know: Om te vermijden dat je uit de pedalen schiet en te zorgen dat je meer kracht kan zetten, kan je voor fietsschoenen met SPD-plaatjes aan de onderkant kiezen. Die klik je op de pedalen van de fiets.
Tip: Velcro biedt meer stabiliteit dan veters.

U-BOUND OF TOUWTJESPRINGEN
We deden het al als kind, maar ook nu is touwtje- of trampolinespringen een uitstekende work-out. Je verbrandt er heel wat calorieën mee, en het is goed voor je billen. Wél vergt het behoorlijk wat inspanning van je enkels, knieën en heupen, dus kies zeker stevige schoenen.
Must-know: Je hebt een stabiele basis nodig, dus zorg dat je schoenen een goede schokdemping hebben en je enkels stabiel houden.
Tip: extra versteviging aan de tenen is geen overbodige luxe.

CROSSFIT OF FITNESS
Doe je liefst vanalles wat, zowel in de fitness als in de crossfit? Dna is een goede multifunctionele schoen precies wat je nodig had. Zoek dus vooral naar een stevige schoen met voldoende grip.
Must-know: Als zowel de hiel als de tip van de schoen iets steviger aanvoelt, zit je goed.
Tip: Vermijd pijnlijke voeten door ook aan de voetboog voldoende steun te voorzien.

KRACHTTRAINING, POWER OF BBB
Krachttraining draait om stabiliteit. Het is dan ook belangrijk dat je een goed contact hebt met de grond. Geen dikke schokdempende zolen dus, want die kunnen je evenwicht verstoren.
Must-know: Zoek altijd naar schoenen met een platte zool, zodat je hielen zo dicht mogelijk bij de grond blijven.
Tip: Let op met schoenen die al wat ouder zijn. Na verloop van tijd gaan je schoenen op bepaalde plekken slijten, waardoor de balans niet meer klopt en je evenwicht verstoort kan worden.

TENNIS OF ZUMBA
Zowel bij tennis als zumba draait het rond snelle, lichte bewegingen. Een stevige loopschoen is dan ook geen goede keuze. Wat je wel zoekt? Lichte en veerkrachtige schoenen.
Must-know
: Kies een buigzame schoen met een stevige hiel. Die zijn ideaal om snel omwentelingen te maken.
Tip:
Speel je vooral een partijtje tennis op gravel? Vermijd dan een schoen met een patroon of reliëf in de zool. Daar blijven die gravelsteentjes alleen maar tussen steken.