Byebye yoga, hello ‘toega’: deze nieuwe fitnesstrend wil jij ook proberen

doorNele Annemansop 28/11/2017

Zelfs als je je niet in allerlei bochten kan wringen of de downward-facing-dog-pose je vreemd is, ben je waarschijnlijk toch een pro in de nieuwste fitnesstrend. Maak kennis met ‘toega’, ofwel yoga voor je voeten, én kom hier te weten waarom mensen tegenwoordig hun tenen een namasté geven.

Wat is ‘toega’?
Waar je bij yoga focust op heel je lichaam, maak je bij ’toega’ vooral gezonde bewegingen, via bepaalde stretchoefeningen, met je meest ondergewaardeerde ledematen: je tenen. Vandaar de naam: toes (tenen) + yoga = toega.

Waarom is ‘toega’ zo goed voor je?
Net zoals met yoga, kan je ook door je voeten te trainen allerlei lichamelijke klachten voorkomen of genezen. Zo verbetert een dagelijkse ‘toega’-sessie van vijf à tien minuten niet alleen de kracht in je tenen, voeten en enkels, maar ook hun mobiliteit en flexibiliteit. En doordat je die spieren traint heb je veel minder kans op veelvoorkomende kwaaltjes zoals overbelasting, eeltknobbels of een beenvliesontsteking.

Hoe begin je eraan?
Goed nieuws: toega is supereenvoudig. Er bestaan tal van oefeningen, maar wij selecteerden alvast enkele basisposes om - natuurlijk op je blote voeten - mee te beginnen.

1. Big toe stretch
Ga op een zachte ondergrond staan en buig je grote teen onder de bal van je voet. Zet een beetje druk op je teen, maar zorg dat de pose comfortabel blijft.

2. Big toe isolation
Zet je voeten uit elkaar zodat je er een vuist tussen kan plaatsen. Duw nu je grote tenen in de grond en probeer om de andere naar omhoog te brengen. Zorg ervoor dat je de bal van je voet stevig op de grond houdt. Breng daarna je grote tenen in de lucht en probeer om de andere in de grond te duwen.

3. Towel scrunches
Ga op een handdoek zitten met je knieën in een hoek van negentig graden. Plaats je voeten plat op de grond en zorg ervoor dat je tenen de onderkant van de handdoek raken. Probeer nu door je tenen samen te knijpen de handdoek te grijpen en hem naar je toe te trekken totdat hij onder je voetzool raakt.

Neem nu een break, wat water en ontspan. Jij en je tenen hebben het verdiend.