Daarom verlies je geen gewicht

doorKristina Rybouchkinaop 25/11/2016, laatst bijgewerkt op 25/11/2016

Ben jij vroeg begonnen aan je goede voornemens door je al een fitnessabonnement aan te schaffen of op dieet te gaan, maar blijft de weegschaal koppig hetzelfde cijfer aangeven? Dit zijn de mogelijke oorzaken.

Je sport, maar let niet op je eten
Lichaamsbeweging is een uitstekende manier om een paar kilootjes kwijt te spelen. Op voorwaarde dat je ook op je voeding let. Veel sporters overschatten namelijk de hoeveelheid calorieën die ze verbranden. Zo raak je met een uur joggen ongeveer 7 kcal per kilogram lichaamsgewicht kwijt. Weeg je 70 kilo, dan heb je na een halfuurtje 245 kcal verbrand. Heel mooi! Maar eet je na je training één Snickers om jezelf te belonen voor je harde werk, dan krijg je er weer 242 kcal bij.

Je bent te streng
Als je niet ontbijt en alleen een sobere lunch neemt, is de kans groot dat je uitgehongerd van je werk komt. Probeer dan maar eens nee te zeggen aan al dat lekkers in huis. Kies ’s morgens voor volkorenboterhammen, de vezels zorgen ervoor dat je langer verzadigd blijft. Neem een kom soep voor je aan je lunch begint. Soep is erg gezond en vult goed, zodat je nadien minder op je bord schept. Zorg voor tussendoortjes zoals fruitsalade of rauwkost om een je hongergevoel doorheen de dag te stillen. En sta jezelf toe om af en toe eens te zondigen! Zo kan je jouw dieet veel langer volhouden. Bovendien zal je metabolisme vertragen als je te weinig calorieën opneemt, waardoor je inspanningen in het water vallen.

Je eet te veel gezonde voeding

Het is niet omdat je kiest voor gezondere voedingsmiddelen, dat je je ermee mag volproppen. Natuurlijk zijn noten een uitstekend tussendoortje. Ze zitten boordevol eiwitten, vitamines en mineralen zoals ijzer, magnesium en calcium. Maar vergeet niet dat 100 gram noten goed is voor meer dan 650 calorieën. Vooral met macadamianoten, pecannoten en walnoten is het opletten geblazen. Eet daarom nooit meer dan een of twee handjes per dag. Ook avocado’s, vette vis, pure chocolade zijn prima tijdens een dieet, zo lang je er niet mee overdrijft.

Je staat onder stress

Dat stress ervoor kan zorgen dat je sneller naar ongezonde voeding grijpt, heb je vast al gemerkt. De reden daarvoor is dat je lichaam cortisol produceert wanneer je onder spanning staat. Dat hormoon vergroot je hongergevoel en hunkering naar voedingsmiddelen met een hoog vet- of koolhydratengehalte. Daarnaast heeft cortisol een rechtstreekse invloed op je vetopslag, waardoor je meer bijkomt, vooral rond je buik. Als je daarenboven vermoeid bent omdat je slaap laat omwille van de spanning, zal je meer ghreline produceren. Ook dat hormoon bevordert je hongergevoel en maakt het moeilijker om je aan je dieet te houden.

Deze producten geven je een zacht duwtje in de rug bij het afslanken.