Dé gezonde must haves voor zwangere vrouwen

doorNele Annemansop 30/11/2016, laatst bijgewerkt op 30/11/2016

Wat hebben zwangere vrouwen écht nodig? Vele zouden op die vraag antwoorden met een antistriemencrème, een nieuwe jeans of een zwangerschapskussen. Allemaal heel praktisch, maar ze doen niets voor de latere gezondheid van je baby. Daarom hier een lijstje met dé zeven gezonde must haves voor zwangere vrouwen.

1. Foliumzuur
Foliumzuur helpt om open ruggen en schedels te voorkomen. Helaas komt het niet voldoende voor in voeding en daarom wordt het aangeraden om het in te nemen vanaf de zwangerschapswens tot de start van het eerste trimester.

2. Superfoods
Besjes, broccoli, bonen, (doorbakken) rundsvlees, (gepasteuriseerde) kaas, eieren, melk, citrusvruchten, yoghurt, zoete aardappel, zalm ...

3. Zonnecrème
Je huid kan door de zwangerschapshormonen veel gevoeliger zijn voor de zon. Gebruik daarom altijd een factor 50 op je gezicht.

4. Gember
Gember zou helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid.

5. Waterflesjes
Zwangere vrouwen hebben vaak ontzettend veel dorst. Zorg voor een goede voorraad waterflesjes die je overal kan wegstoppen: in je auto, handtas, in de badkamer ...

6. Tandpasta, tandenborstel en flosdraad
Tandvleesontstekingen komen vaak voor bij zwangerschap. Goed borstelen is dus de boodschap!

7. Weegschaal
“Neem gerust nog een koffiekoek, je eet nu voor twee hé!” Hoe aanlokkelijk het voorstel ook mag klinken, te veel kilo’s bijkomen kan leiden tot zwangerschapsdiabetes. Te weinig bijkomen is ook niet goed voor de baby. Dat kan leiden tot een te laag gewicht bij de geboorte. Bespreek met je arts hoe jouw gewicht mag evolueren en hou je weegschaal goed in het oog.

Met dank aan Merck.