Deze ochtendroutine verlicht je stress in 20 minuten

doorKimia Farhangop 23/07/2019

Heb je vanaf 's ochtends vroeg al last van stress of angstgevoelens? Dan doe je er het best aan je dag rustig te starten. Deze ochtendroutine van 20 minuutjes zal je daarbij helpen.

(Stap 0: Sta op tijd op)

Voor je aan deze ochtendroutine kan beginnen, is het belangrijk dat je genoeg tijd maakt. Als je je ’s ochtends moet haasten, zorgt dit voor extra stress. Sta daarom op tijd op, dat is al een zorg minder.

Stap 1: Stretchen

Het is belangrijk om de dag te beginnen met wat beweging. Beweging bestrijdt de stresshormonen en zorgt dat je brein meer ontspant. Joggen heeft het beste effect, maar omdat we daar niet elke dag de tijd voor hebben is stretchen een goed alternatief. Welke levensstijl je er ook op nahoudt, stretchen is makkelijk toe te voegen aan je ochtendroutine. Het vergt namelijk niet te veel energie en het duurt slechts enkele minuten.

Stap 2: 5 minuten ademhalingsoefeningen

Als je dagelijks ademhalingsoefeningen doet, train je je lichaam om juist adem te halen. Bovendien kalmeer je zo je zenuwstelsel, dat op zijn beurt dan weer minder stresshormonen zal aanmaken.

De ademhalingsoefening gaat zo:

- Ga op een rustige plaats zitten en let daarbij op je lichaamshouding.
- Hou je hoofd recht en je schouders naar achter, zodat de lucht mooi door je lichaam kan vloeien.
- Adem gedurende enkele seconden rustig in door je neus, en ademn vervolgens enkele seconden uit via je mond.
- Zorg ervoor dat je ademhaalt in je buik en niet in je borstkas.

Herhaal deze oefening tot de 5 minuten om zijn.

Stap 3: Goed en evenwichtig ontbijten

Een goed ontbijt ‘s ochtends is niet alleen gezond, maar het zal ook je stress- en angstgevoelens verlichten. Snel eender wat in je monds teken is echter niet genoeg. Een goed ontbijt betekent ook een evenwichtig ontbijt. Dat bestaat voornamelijk uit:

- Graanproducten zoals brood of ontbijtgranen
- Melkproducten zoals yoghurt
- Fruit (dit kan je toevoegen aan je ontbijtgranen of als broodbeleg gebruiken)
- Water (een andere drank mag ook denk er wel aan dat koffie je stressgevoel kan verergeren)

Stap 4: Spreek jezelf moed in

Hoewel je je ondertussen vast al heel wat rustiger voelt kan het geen kwaadom jezelf nog even een peptalk te geven. Herinner jezelf eraan dat het allemaal wel goed zal komen. Tot nu toe heb je alle moeilijke situaties al overleefd, dus vandaag zal het ook wel lukken.

Succes!