Dit doet stress met je gewicht

doorNele Annemansop 25/01/2017

Raak jij die kilootjes – ondanks verwoede pogingen – ook maar niet kwijt? Dan kan stress weleens de boosdoener zijn.

1. Stress heeft meer invloed op je hongerniveau dan je denkt
Alleen nog maar de gedachte aan een stressvolle gebeurtenis verhoogt je hoeveelheid ghreline, het hormoon dat je eetlust opwekt. Dus hoe meer stress, hoe meer je zal willen eten.

2. Stress kan je lichaam doen stoppen met het afbreken van vet
Normaal wordt het vet dat je eet omgezet in energie. Maar als je onder chronische stress staat, kan het enzym dat daarvoor zorgt, niet zijn werk doen. Als reactie op stress produceert je lichaam namelijk een bepaald eiwit dat het enzym blokkeert waardoor je lichaam het vet opslaat.

3. Stress verlaagt je energie tijdens het sporten
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat als je mentale en fysieke activiteiten tegelijkertijd uitvoert, je je sneller moe zal voelen. Dat komt omdat de combinatie van beide taken je hersenen sneller uitputten. En aangezien je hersenen het signaal naar je spieren sturen om te blijven werken, voelen je spieren ook moe aan.

4. Stress verstoort je gezond eetpatroon
Bepaalde hersengebieden slaan je langetermijndoelen op en helpen je de juiste keuzes maken om die doelen te bereiken. Korte, maar intense periodes van stress zorgen ervoor dat deze gebieden minder goed werken, waardoor je ongezonde voedingskeuzes maakt.

5. Stress verstoort je slaap
Door een slechte nachtrust verhoogt je hoeveelheid ghreline waardoor je meer trek zal hebben in eten. Daarbovenop verlaagt slaaptekort je hoeveelheid leptine, het hormoon dat je hersenen vertelt dat je voldaan bent.

6. Stress kan leiden tot het overslaan van maaltijden
Op een hectische dag gebeurt het weleens dat je je lunch overslaat, maar door maaltijden over te slaan, vertraagt je metabolisme. Onderzoek bij muizen suggereert ook dat het kan leiden tot gewichtstoename en dan vooral in je maag.

7. Stress zorgt ervoor dat je vet vasthoudt aan je buikstreek
Als reactie op stress, maken je bijnieren cortisol aan. Daarom staat cortisol ook wel bekend als het stresshormoon. De meeste receptoren voor cortisol bevinden zich in de buikstreek. Als je cortisolgehalte dus aan de hoge kant is, hou je meer vet vast aan je buikstreek.