Dit gebeurt er als je stopt met calorieën tellen

doorNele Annemansop 27/02/2017

Bijna altijd als we wat kilootjes willen afvallen, beginnen we als een halvegare calorieën te tellen en ze in te perken. Op korte termijn werpt dat misschien zijn vruchten af, maar uiteindelijk maakt het ons alleen maar gekker – én zwaarder. Daarom zijn wij ermee gestopt. En … het voelt geweldig! Kom hier te weten welke vijf dingen er gebeuren als je ons voorbeeld volgt en voorgoed stopt met calorieën te tellen.


1. Je zou gewicht kunnen verliezen
Zodra je gezonde voeding begint te eten omdat je beseft dat die goed voor je is (en niet alleen als middel om je calorie-inname te beperken), zal je lichaam – en het nummer op de weegschaal – je beter gezind zijn. Zo blijkt uit een Amerikaanse studie dat bij vrouwen die een caloriebeperkend dieet volgen, het stresshormoon cortisol toeneemt wat leidt tot meer eetlust én buikvet.

2. Je zou gelukkiger kunnen zijn
Voortdurend bezig zijn met hoeveel calorieën je opgenomen en verbrand hebt, kost enorm veel tijd en inspanning. Gun jezelf wat rust en wees niet zo streng voor jezelf. Zo ontspan je niet alleen, maar zal je ook veel meer tijd hebben om te genieten van dingen die je echt graag doet.

3. Je zou meer energie kunnen hebben
Als je je alleen focust op de calorieën en niet op de voedingswaarde, kies je waarschijnlijk voor voedsel van een lagere kwaliteit. Je kiest misschien zelfs voor voedingsmiddelen die je energiepeil naar beneden halen. Kies voor gezonde eiwitten, groenten en volkoren granen, alleen die zullen je die broodnodige energieboost geven.

4. Je zal waarschijnlijk meer gezonde vetten eten
Misschien hoorde je de uitdrukking 'Een calorie is een calorie' al, maar is een zakje M&M’s van 100 kcal echt hetzelfde als 100 kcal van quinoa? Niet helemaal. Je zakje M&M’s vult je lichaam met lege calorieën zonder echt voedend te zijn. Goede calorieën, die je vindt in avocado’s en volle granen, geven je langer een voldaan gevoel. Eet je ze vroeg op de dag? Dan heb je minder kans om later naar die suikerhoudende lege calorieën te grijpen.

5. Je zal meer genieten van je eten
Als je voortdurend calorieën telt, ben je vaak meer bezig met allerlei getalletjes dan met de smaak. Denk maar aan een sappig stukje kip, een verse fruitsalade of een heerlijk bord warme groenten. Als je het ons vraagt, klinken die een heel stuk lekkerder als je niet aan de calorieën denkt.