Dit is de echte reden waarom je makkelijker aankomt als je ouder wordt

doorNele Annemansop 16/08/2017

Velen onder ons hebben het helaas zelf al ervaren: hoe meer jaren er voorbij gaan, hoe makkelijker de kilootjes er blijven aanplakken. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe dat komt? Hint: het heeft niets met je eetgewoontes te maken.

Hormoonveranderingen, een minder actieve levensstijl, toenemende stress en minder slaap zijn slechts enkele redenen waarom het moeilijker is om op gewicht te blijven zodra je ouder wordt. Toch is het natuurlijke proces van het verlies van spiermassa een van de belangrijkste oorzaken. Je hoeveelheid spiermassa heeft namelijk een erg belangrijke invloed op je stofwisseling want hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. En het verlies van spiermassa, ook wel sarcopenie genoemd, start vanaf je dertigste en versnelt rond de leeftijd van veertig jaar. Dus tenzij je probeert om actief je spiermassa te beschermen en nieuwe op te bouwen, zal je lichaam minder calorieën nodig hebben, je metabolisme vertragen en je verloren spieren vervangen door vet.

Wat kan je doen om het te voorkomen?

  • Zorg dat je voldoende slaapt. Naast tal van andere gezondheidsvoordelen, is een goede nachtrust ook uitermate belangrijk voor spierherstel- en opbouw.
  • Kies voor een voedingspatroon dat rijk is aan eiwitbronnen zoals eieren, vis, pluimvee, tofu, bonen, linzen, kikkererwten, noten en zaden.
  • Sla geen maaltijden over. Je eet beter vaker kleinere maaltijden dan bijvoorbeeld twee grote om je stofwisseling op peil te houden.