Dit is het beste tijdstip om in bed te kruipen

doorValérie Wautersop 11/10/2016

Of het nu een ellelange to-do lijst is die ons wakker houdt, of die ene extra aflevering van je favoriete serie op Netflix: we zoeken allemaal maar al te vaak veel te laat ons bed op. Een slechte gewoonte, die z'n tol eist op ons lichaam.

Volgens psychiater Ellen Vora begint ons lichaam zich te verzetten tegen slaap, nadat het tijdsvenster waarin we idealiter ons bed zouden opzoeken is verstreken. "Er bestaat een bepaalde periode waarin we ons elke avond slaperig beginnen te voelen', aldus Vora. 'Voor de meesten onder ons is dat ongeveer drie uur na zonsondergang, dus tussen 21u en 23.30u. Wanneer we langer dan die tijdspanne proberen wakker te blijven, denkt ons lichaam dat we dat doen voor een bijzonder goede reden."

Op dat moment gaat ons lichaam in overlevingsmodus en begint het cortisol aan te maken. Cortisol is een stresshormoon dat ons alert houdt, zelfs wanneer we technisch gezien erg moe zijn. Hierdoor raken we veel minder makkelijk in slaap wanneer we uiteindelijk toch in bed kruipen. Het loont dus absoluut de moeite om je bed op te zoeken tijdens het magische tijdsvenster, je zal veel makkelijker in slaap vallen, en 's ochtends ook écht uitgerust weer opstaan.