Dit tegennatuurlijke trucje doet je (weer) indommelen tijdens een slapeloze nacht

doorStéphanie Verzelenop 07/01/2022

Wat nog het beste werkt tijdens een slapeloze nacht of een avond waarop je brein je wakker houdt, is niet wat je al die jaren geleerd hebt. Vergeet schaapjes tellen of ademhalingsoefeningen doen: om in slaap te vallen, moet je de kracht van de omgekeerde psychologie gebruiken. Slaapexperte Annelies Smolders legt uit.

Niets frustrerender dan niet kunnen slapen. En het ergste is: hoe harder je probeert om in te dommelen, hoe moeilijker het wordt. “Als je vaak slecht slaapt, doe je dat meestal omdat je angstige gedachten ontwikkelde rond slaap”, zegt psychologe en slaapexperte Annelies Smolders, het brein achter de online slaaptherapie ‘Start to Sleep’. 

Het internet barst natuurlijk van de trucjes die je ogen wel zouden doen dichtvallen. Van de ‘4-7-8-methode’ over kousen dragen in bed tot slathee drinken. Onlangs nog nam professor Johan Verbraecken (UZA) voor HLN zes zulke populaire hacks onder de loep, gesprokkeld op sociale media als TikTok. Het verdict: vier trucjes waren het proberen waard. Wisselend succes dus. 

Misschien maken we het gewoon te complex. Zo lijkt het toch wanneer we praten met slaapexperte Annelies Smolders over de slaaptechniek die steunt op ‘paradoxale intentie’. Omgekeerde psychologie dus. Zo omschrijft het Britse magazine Glamour het. Want de simpelste manier om de slaap te vatten, is wakker proberen te blijven. 

Met de ogen open

“Slaapexperten gebruiken wel vaker technieken die steunen op ‘paradoxale intentie’”, zegt Smolders. “Slaapdeprivatie, bijvoorbeeld, passen we frequent toe. Daarbij leren we een moeilijke slaper beter te slapen door net zo lang mogelijk op te blijven. Meestal geef ik mijn cliënten een concreet uur waarop ze pas naar bed mogen. Maar het komt er altijd op neer dat ze zichzelf langer moeten wakker houden ’s avonds. Zo zorgen we ervoor dat ze weer gaan verlangen naar hun bed en er weer van gaan houden, in plaats van het als een oorlogszone te zien.”

Slaapdeprivatie kan je thuis makkelijk toepassen als je merkt dat je een tijd moeilijker slaapt. “Stel dat je elke nacht een uur wakker ligt, dan kan je eens proberen om een hele week een uur later naar bed te gaan.”  

‘Paradoxale intentie’ kan je ook helpen wanneer je al in bed ligt en toch moeite hebt met indommelen. “In dat geval zeg ik mijn cliënten dat ze hun ogen moeten open houden”, zegt Smolders. “De kans dat je in slaap valt, is zo groter dan wanneer je met je ogen dicht in bed ligt.” 

“Meestal hoort daar een oefening bij: ga met je ogen alle hoeken van je plafond af, of stel je voor dat je een grote klok voor je ziet en ga met je ogen van het cijfer 3 naar 6 naar 9 naar 12. Herhaal die oefening een paar keer en daarna mag je je ogen even sluiten. Om ze meteen weer te openen en opnieuw aan de oefening te beginnen. Op den duur voelt het zó heerlijk om je ogen te kunnen sluiten. En omdat de spieren en zenuwen van onze ogen heel erg verbonden zijn met onze biologische klok, zul je daardoor na een tijd ook in slaap vallen”, zegt Smolders.

Ogen open houden dus, bij de volgende slapeloze nacht.